Checklista för webbpublicering

Kraven enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) innebär att webbplatser som tillhör myndigheter måste vara tillgängliga för alla. Det är därför en del saker du behöver ha koll på innan du publicerar material på högskolans webb.

För att underlätta för dig som redaktör har vi sammanställt en lista med viktiga punkter att tänka på när du arbetar med dina webbsidor. Kom ihåg att kolla både svenska och engelska versioner. 

Kontrollera tillgängligheten för följande:
  • Språk
  • Rubriker
  • Länkar
  • Bilder
  • Filmer
  • Tabeller
  • Dokument

För mer information, se respektive rubrik.

Text och språk

Vi ska följa språklagen. Klarspråk är en del av språklagen och innebär att man skriver vårdat, enkelt och begripligt.

  • Alla texter ska vara anpassade till målgruppen (exempelvis extern person, student eller anställd).
  • Den viktigaste informationen ska vara först i texten.
  • Använd inte formateringen understruket (signalerar att det är en länk) och undvik kursiverad text (kursiverat är mer svårläst).
  • Undvik rumsliga hänvisningar, exempelvis ”mer information i menyn till höger” eftersom olika enheter och webbläsare (exempelvis mobiltelefoner och hjälpmedel för blinda) läser upp sidan på olika sätt.
  • Använd punktlista och numrerad lista som finns i Episerver. Gör inte egna punktlistor/numrerade listor.
  • Blanda inte språk. Text på svenska på svenska webben, text på engelska på engelska webben.

Rubriker

Det är viktigt att rubriker är formaterade med rätt för att webbplatsen ska fungera bra för den som navigerar med någon form av hjälpmedel, till exempel talsyntes.

  • Följ hirarkisk rubriknivå (rubrik 1, rubrik 2, rubrik 3). Du kan exempelvis inte börja en sida med en rubrik 2.
  • Använd inte rubriker enbart i syftet att göra en text större.​
  • Använd inte rubriker som länkar.​
  • Formulera bra rubriker som stämmer överens med innehållet. Då ökar du sidans hittbarhet.

Länkar

Användare av skärmläsare har möjlighet att navigera genom att lyssna på alla länkar på en sida. Därför är det viktigt att länktexten är begriplig även när den inte läses i sitt sammanhang, och att undvika upprepningar.

  • Länkar ska öppnas i samma fönster, det är förinställt när du lägger in en länk.
  • Länkar ska endast förekomma i brödtext.
  • Tydlig beskrivning av vart man hamnar.​
  • Förtydligande om det är en extern länk eller länk till ett dokument.​
  • Länkar ska med fördel placeras sist i ett textstycke, inte mitt i ett textstycke.
  • Använd gärna den länkade sidans rubriktext/dokumenttitel som länktext.

Exempel på bra länktexter:

  • Dokument: Ladda ner Högskolan Dalarnas årsrapport 2023 (pdf)​
  • Intern länk: Anmäl dig till avslutningsceremonin ​
  • Extern länk: Läs mer om studiemedel (csn.se)​

Undvik "Läs mer", "Länk", "Klicka här".

Bilder

Bilder behöver ha en alt-text. En alt-text ska beskriva bilden för den som inte kan se den.

  • Alla meningsbärande bilder ska märkas upp med alt-text.
  • Bilder av dekorativ karaktär behöver ingen alt-text. 
  • Beskriv motivet utifrån bildens budskap och sammanhang. Det behöver nödvändigtvis inte vara en bokstavlig beskrivning av vad man ser på bilden​.
  • Undvik text som bilder​.
  • Bilder med personer behöver ha påskriven samtyckesblankett​ (för att följa lagen om GDPR).

Film

Lagen om tillgänglighet till offentlig digital service omfattar alla filmer publicerade efter 23 september 2020. 

  • Filmer måste vara textade.
  • Filmer kan behöva syntolkas om handlingar som inte kan utläsas från ljudet i filmen behöver förklaras.
  • Livesändningar (till exempel föreläsningar) behöver textas inom 14 dagar.

Information om textning i Play

Tabeller

Tabeller bör undvikas om det går att visa information på annat sätt. Ibland kan det underlätta med tabeller för att få information mer lättöverskådlig. Använd då tabeller för uppställningar av data, inte för layout. För att tabellen ska vara tillgänglig krävs:

  • Rubriker måste formateras som huvudceller (markera översta raden, välj Cell > Cellegenskaper > Celltyp > Huvudcell)
  • Inga sammanfogade celler
  • Inga tomma celler (om data saknas för en cell, förtydliga det genom: "data saknas", "inte tillgängligt" eller liknande)
  • Inga bilder i tabellen

Kom ihåg att tabeller ofta är svårlästa i mobilläge, om man till exempel har många kolumner och med långa ord.

Dokument

Dokument bör unvikas på webben då ett PDF-dokument inte automatiskt är tillgängligt för alla. Innehåll från dokument kan ofta med fördel göras om till en vanlig webbsida (html). Det är lättare att säkerställa att en webbsida tillgänglig än ett dokument.

  • Undvik dokument på webben.
  • Exempel på undantag: styrdokument, beslut, blanketter och rapporter.
  • För att ett dokument ska vara tillgängligt, behöver du ange titel på rätt sätt, rubriksättningen ska följa korrekt formatering, språk för dokumentet måste anges, läsordning behöver kontrolleras och alt-texter behövs skrivas för bilder.
  • Du kan testa om ditt dokument är tillgängligt och åtgärda fel i Adobe Acrobat.

Dokument som har publicerats före 23 september 2018 ​är undantagna från lagen, under förutsättning att det inte är dokument som behövs för att tillgodogöra sig/göra en uppgift (äldre dokument kan också begäras ut ​som tillgängliga vid förfrågan).​

Engelska

Glöm inte engelska. Fundera på om informationen är intressant även för en engelsktalande målgrupp, kontakta avdelningen för kommunikation kommunikation@du.se

Alla engelska texter ska skrivas med brittisk engelska och med fördel skrivas, översättas eller granskas av högskolans översättare.

Senast granskad: