Kurs GPG329

Utveckling och lärande för ämneslärare inriktning gymnasieskolan (varav 7,5 hp VFU)

15 högskolepoäng
Grundnivå

Start vecka 36, 2025

I kursen integreras utbildningsvetenskapliga perspektiv med den verksamhetsförlagda utbildningen. I kursen studeras utveckling och lärande kopplat till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till ungdomars uppväxtvillkor med fokus på elevers olika kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Även vuxnas lärande behandlas.

Den studerande planerar, genomför och utvärderar den egna undervisningen i sitt andra ämne utifrån gällande styrdokument och med hänsyn till elevers erfarenheter, lärande och utveckling.

Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla förståelse för digitala och sociala mediers betydelse för elevers lärande, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser i gymnasiet, genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den pedagogiska verksamheten.

Startar och slutar:
vecka 36, 2025 - vecka 45, 2025
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning gymnasieskolan (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp och 60 hp i programmets andra undervisningsämne
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-H3MJX
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning

Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.

Obligatoriska träffar :
1 fysiska

Krav på datorvana och datorkapacitet

Stängd för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00

Kursrum i Canvas

I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.

Besök kursrummet
Kursansvarig
Marcia Markus

Start vecka 4, 2026

I kursen integreras utbildningsvetenskapliga perspektiv med den verksamhetsförlagda utbildningen. I kursen studeras utveckling och lärande kopplat till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till ungdomars uppväxtvillkor med fokus på elevers olika kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Även vuxnas lärande behandlas.

Den studerande planerar, genomför och utvärderar den egna undervisningen i sitt andra ämne utifrån gällande styrdokument och med hänsyn till elevers erfarenheter, lärande och utveckling.

Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla förståelse för digitala och sociala mediers betydelse för elevers lärande, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser i gymnasiet, genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den pedagogiska verksamheten.

Startar och slutar:
vecka 4, 2026 - vecka 13, 2026
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning gymnasieskolan (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp och 60 hp i programmets andra undervisningsämne
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-V3P59
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning

Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.

Obligatoriska träffar :
1 fysiska

Krav på datorvana och datorkapacitet

Anmäl dig
Öppen för sen anmälan
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00

Kursansvarig
Marcia Markus

Start vecka 36, 2026

I kursen integreras utbildningsvetenskapliga perspektiv med den verksamhetsförlagda utbildningen. I kursen studeras utveckling och lärande kopplat till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till ungdomars uppväxtvillkor med fokus på elevers olika kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Även vuxnas lärande behandlas.

Den studerande planerar, genomför och utvärderar den egna undervisningen i sitt andra ämne utifrån gällande styrdokument och med hänsyn till elevers erfarenheter, lärande och utveckling.

Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla förståelse för digitala och sociala mediers betydelse för elevers lärande, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser i gymnasiet, genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den pedagogiska verksamheten.

Startar och slutar:
vecka 36, 2026 - vecka 45, 2026
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Distans
Språk:
Svenska
Övrigt:
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
Behörighetskrav :
  • Didaktik och ledarskap för ämneslärare inriktning gymnasieskolan (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp och 60 hp i programmets andra undervisningsämne
Urval :
Platsgaranti
Anmälningskod:
HDA-H3R23
Huvudområde:
Nätbaserad utbildning

Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.

Obligatoriska träffar :
1 fysiska

Krav på datorvana och datorkapacitet

Anmälningsperiod
-
Litteraturlista

Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

Till litteraturlistan
Kan vi hjälpa dig?

Kontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00

Kursansvarig
Marcia Markus