Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Mål
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Programmet ger fördjupade kunskaper om arbetsliv i bred bemärkelse, och kunskap byggs genom att studera arbetslivet ur individuella, organisatoriska och samhälleliga perspektiv. Detta bygger på arbetsvetenskapliga och personalvetenskapliga perspektiv och teorier som profileras mot hållbar utveckling med särskild betoning på social hållbarhet. Områdena arbetsmarknad, arbetsorganisation och arbetsmiljö står i fokus, med syftet att skapa ett hållbart arbetsliv.
I fokus på programmet står också samverkan med det omgivande samhället. Genom återkommande gästföreläsningar, praktikkurs och arbetslivsanknutna uppgifter ges möjlighet att omsätta teorier till praktik. Genom programmet tränas generiska akademiska kompetenser såsom kritiskt tänkande, analytisk förmåga och kommunikativa färdigheter. Genom lärandeaktiviteter som bygger på självreflektion, normkritiskt tänkande och samarbete med andra tränas också viktiga förmågor för den kommande yrkesutövningen.
Utbildningen ger möjlighet att arbeta med personal- och arbetslivsfrågor i privata, offentliga eller ideella organisationer och ger behörighet till vidare studier. Programmets bredd förbereder för arbete med frågor som kompetensförsörjning, arbetsmiljö, chef- och ledarskap, jämställdhet- och inkludering, organisationsutveckling, arbetsmarknadsfrågor och hållbar utveckling.
Första året ger en grundläggande introduktion till vetenskap, personalarbete och hållbart arbetsliv. Kurser om kompetensförsörjning och lärande lägger grunden för att förstå centrala dimensioner av personalarbetet. Det arbetsvetenskapliga kunskapsområdet introduceras genom grundläggande teorier om arbetsmarknad, arbetsorganisation och arbetsmiljö, tillsammans med arbetsvetenskaplig metod.
Andra året innehåller kurser med fokus på tillämpning, genom praktik hos extern organisation eller kurs som bygger på praktiska case. Här fördjupas också kunskaper om personalarbetets praktik, genom kurser som rör ledarskap och hållbar utveckling. Under år två finns också möjlighet att genomföra ett internationellt utbyte. Studierna ska vara relevanta för programmets innehåll. Som alternativ erbjuds programkurser som ger grundläggande kunskaper i personalekonomi och arbetsrätt.
Under tredje året fördjupas teoretisk och metodologisk kunskap genom att studera komplexa förhållanden mellan områdena arbetsmarknad, arbetsorganisation och arbetsmiljö. Det sista året syftar till att ge tillräckliga kunskaper för att självständigt kunna genomföra undersökningar samt kunna söka, kritiskt granska, analysera och förmedla kunskap på vetenskaplig grund. Det avslutande examensarbetet utgår från en empirisk ansats inom ramen för kunskapsområdet.
År 1
Arbetsmarknad, 7,5 hp
Arbetsmiljökunskap, 7,5 hp
Arbetsorganisation, 7,5 hp
Hållbart arbetsliv, personalarbete och vetenskap, 15 hp
Kompetensförsörjning, 7,5 hp
Kvalitativ och kvantitativ metod, 7,5 hp
Motivation och lärande, 7,5 hp
År 2
Arbetsrätt i personalarbetets praktik*, 15 hp
Grunder i personalekonomisk styrning*, 15 hp
Hållbar utveckling i personalarbetets praktik, 7,5 hp
Ledarskapets roll och förutsättningar, 7,5 hp
Personalarbete med praktik, 15 hp alternativt Personalarbete med case, 15 hp
År 3
Arbetsmarknad i ett jämförande internationellt perspektiv, 7,5 hp
Arbetsmiljökunskap i ett jämförande internationellt perspektiv, 15 hp
Examensarbete inom arbetsvetenskap, 15 hp
Forskningsprocess och analysmetoder, 7,5 hp
Komplexa arbetsorganisationer, 7,5 hp
Komplexa sociala processer i arbetslivet, 7,5 hp
Vetenskap och metod, 7,5 hp
Filosofie kandidatexamen. Huvudområde: Arbetsvetenskap
Degree of Bachelor of Science. Main Field of Study: Work Science
-
Undervisningsspråket på programmet är svenska, men vissa av programmets kurser eller kursmoment kan ges på engelska.
För att programnamnet ska anges i examensbeviset krävs samtliga kurser utom de som ingår i den valbara terminen, markerade med*.
Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven anges i respektive kursplan. Det innebär att en student endast kan fortsätta programmet när kursens anvisade behörighetskrav är uppfyllda.