Rektors ledningsgrupp
I rektors ledningsgrupp sker samråd kring strategiska och operativa frågor mellan högskoleledning, dekaner, prefekter och studentrepresentant, vilket ger förutsättningar för förankrade beslut och samsyn kring verksamhetens utveckling och utmaningar.
Innan rektor fattar beslut sker vanligtvis ett hörande rådet. Det innebär att rektor eller den som handlägger ärendet informerar om ärendet och lyssnar på synpunkter från rådet. Syftet är att ge möjlighet till en öppen diskussion och ge rektor ett bra underlag för sitt beslut. Ett annat syfte är att säkerställa transparens och studentinflytande i beslutsprocessen.
Rektors ledningsgrupp – sammansättning
Ledamöter i rektors ledningsråd är:
- Rektor
- Prorektor
- Vicerektorer
- Högskoledirektör
- Prefekter
- Dekaner
- Studentrepresentant
Ledamöterna deltar i rektors ledningsgrupp inom ramen för sitt uppdrag eller befattning. Ställföreträdande prefekt är ersättare för prefekt. Studentrepresentanten och dess ersättare utses av studentkåren. Högskoledirektören utser rådets sekreterare, vanligtvis rektors sekreterare. Sekreteraren har en stödjande roll i arbetet.
Rektors beslutsmöte
Rektors beslutsärenden sker vid rektors beslutsmöte. Inför ett beslut ska ärendena förbereds på det sätt som behövs inför beslutet.
Information om beredning inför beslut:
Rektors och verksamhetschefers delegationer vid Högskolan Dalarna (pdf)
Rektors beslutsmöte – sammansättning
På rektors beslutsmöte deltar:
- Rektor (ordförande)
- Prorektor
- Högskoledirektör
- Studentrepresentant
- Sekreterare
Övriga närvarande är föredraganden och berörda chefer.
Mötestider
Rektors beslutsmöte och rektors ledningsgrupp genomförs i följd måndagar udda veckor under läsårsperioden.