Rektors ledningsråd – uppdrag och ansvar
Rektors ledningsråd är en plats för dialog om strategiska frågor som rör högskolans ledning och utveckling.
Innan rektor fattar beslut i sker ett hörande i rådet. Det innebär att rektor informerar om ärendet och lyssnar på synpunkter från rådet. Syftet är att ge möjlighet till en öppen diskussion och ge rektor ett bra underlag för sitt beslut. Ett annat syfte är att säkerställa transparens och studentinflytande i beslutsprocessen.
Rådets sammansättning
Rektors ledningsråd består vanligtvis av cirka 14 personer, men antalet kan variera beroende på hur de olika funktionerna är bemannade.
Ledamöter i rektors ledningsråd är:
- Rektor
- Prorektor
- Vicerektorer
- Högskoledirektör
- Prefekter
- Dekaner
- Studentrepresentant
Ledamöterna deltar i rådet inom ramen för sitt uppdrag eller befattning. Ställföreträdande prefekt är ersättare för prefekt. Studentrepresentanten och dess ersättare utses av studentkåren. Högskoledirektören utser rådets sekreterare, vanligtvis rektors sekreterare. Sekreteraren har en stödjande roll i arbetet.
Så arbetar rådet
Rådet träffas varannan vecka under läsårsperioden.