Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2025-12-12

Utveckling och lärande i grundskolans åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU) (GPG3CG)

V3NSD (VT26, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Alvén, F., & Bohlin, S. (2021). På väg mot läraryrket : en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147141470
    Läsanvisning:kap. 4 och 5 samt valfria kapitel
    Bok / Antologi
  • Appelgren, A. (2021). Nya perspektiv på lärande: kognitionsvetenskap för lärare (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147139934
    Bok / Antologi
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688255
    Bok / Antologi
  • Boo, S., Forslund Frykedal, K., & Thorsten, A. (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127145603
    Bok / Antologi
  • Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147084210
    Läsanvisning:valda delar
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2010). Barndomens förändrade villkor: förutsättningar för barns lärande i en ny tid (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22. – Lgr22. Hämtad från https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Skolan i ett digitaliserat samhälle (Digitalisering - grundskola, gymnasieskola). Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2023). Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden. Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Finns tillgänglig i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122592
    Bok / Antologi
  • Säljö, R. (2022). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9789151106878
    Bok / Antologi
  • Vetenskapsrådet. (2024). God forskningssed 2024. Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Läsanvisning:valda delar.
    Myndighetspublikation
  • Tillkommer aktuella styrdokument samt artiklar (ca 200 sid.), multimodala texter och ämnesdidaktisk litteratur från tidigare kurser eller motsvarande.
    Text

Delkurser

1. Tvärvetenskapliga perspektiv på barns utveckling och lärande
2. Verksamhetsförlagd utbildning - utveckling och lärande