Anmäl incident

Här rapporterar du incidenter som kan påverka Högskolans verksamhet eller information. Genom att anmäla händelser hjälper du oss att skydda utbildning, forskning och människors integritet.

Vad är en incident?

En incident är en händelse påverkar högskolans kärnverksamhet: utbildning och/eller forskning.

  • Om arbetet påverkas och inte går att utföra i 4 timmar eller mer
  • Om arbete utförs med alternativa metoder i 12 timmar eller mer

En incident är en händelse där information och data får negativ påverkan.

  • Information och data som förändras olovligt eller hanteras felaktigt
  • Om information och data blir otillgängliga, försvinner eller hamnar i fel händer, oavsett om det sker av misstag eller med avsikt, är det en incident.

Exempel:

  • Ett systemfel som gör att en tjänst ligger nere
  • Personuppgifter skickas till fel mottagare
  • Obefogad får tillgång till interna system
  • Förlust eller stöld av en dator med känslig information
  • Cyberangrepp som påverkar nätverk eller tjänster

Hur snabbt ska jag rapportera?

Omgående när du misstänker incident.

Rapportera incident - formulär

Vad händer med min rapport?

Högskolans informationsenhet och dataskydd bedömer om händelsen är betydande.

Vid betydande incident ska vi på informationsenheten rapportera vidare till: 

  • Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB)
  • Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Du behöver inte ta kontakt med IMY eller MSB. Informationsenheten hanterar rapportering för betydande incidenter.

Rapportera incident

Jag godkänner att Högskolan Dalarna får spara och behandla de personuppgifter jag anger i detta formulär för att kunna hantera mitt ärende. Jag kan ångra detta samtycke om inte annan lag eller bestämmelse förhindrar detta. Ta del av eller återkalla dina registrerade uppgifter genom att kontakta dataskyddsombudet via dataskydd@du.se. På Högskolan Dalarnas webbplats kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter.

Senast granskad:
Senast granskad: