Vad är en incident?
En incident är en händelse påverkar högskolans kärnverksamhet: utbildning och/eller forskning.
- Om arbetet påverkas och inte går att utföra i 4 timmar eller mer
- Om arbete utförs med alternativa metoder i 12 timmar eller mer
En incident är en händelse där information och data får negativ påverkan.
- Information och data som förändras olovligt eller hanteras felaktigt
- Om information och data blir otillgängliga, försvinner eller hamnar i fel händer, oavsett om det sker av misstag eller med avsikt, är det en incident.
Exempel:
- Ett systemfel som gör att en tjänst ligger nere
- Personuppgifter skickas till fel mottagare
- Obefogad får tillgång till interna system
- Förlust eller stöld av en dator med känslig information
- Cyberangrepp som påverkar nätverk eller tjänster
Hur snabbt ska jag rapportera?
Omgående när du misstänker incident.
Rapportera incident - formulär
Vad händer med min rapport?
Högskolans informationsenhet och dataskydd bedömer om händelsen är betydande.
Vid betydande incident ska vi på informationsenheten rapportera vidare till:
- Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB)
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Du behöver inte ta kontakt med IMY eller MSB. Informationsenheten hanterar rapportering för betydande incidenter.