Remisser som rör lärarutbildningsområdet

Här hittar du information om hur remisser som rör lärarutbildningsområdet hanteras vid Högskolan Dalarna, oavsett om vi är remissinstans eller inte. Sidan ger överblick över processer, ansvar och aktuella samt avlutade remisser.

Generell information om remisser

Vem kan lämna remissvar?

Högskolan Dalarna som myndighet lämnar bara svar på remisser där högskolan utsetts till remissinstans. Högskolan Dalarnas remissvar tas då fram enligt den handläggningsordning som beskrivs nedan. Därutöver kan vem som helst, som individ eller grupp, skicka in svar på en remiss. Då får dock inte Högskolan Dalarna anges som avsändare.

Vad ska ett remissvar kommentera?

Ett remissvar ska kommentera de konkreta förslag som en utredare eller en myndighet formulerat. Avsändaren ska tydligt deklarera om hen instämmer i eller motsätter sig förslaget och därefter anföra argument för ställningstagandet. Annat, så som invändningar mot processen som föregått förslagen, ryms inte i ett remissvar utan får framföras exempelvis i offentlig debatt.

Vilken form ska ett remissvar ha?

Ett remissvar ska vara kortfattat, tydligt i sina ställningstaganden och språkligt klart och enkelt. När Högskolan Dalarna begär in synpunkter på en remiss från medarbetare kommer dessa synpunkter alltså att kondenseras till ett kort, enhetligt svar inriktat enbart på de förslag remissen gäller.

Var kan jag läsa mer?

I Regeringskansliets PM Svara på remiss kan du läsa mer om vad det innebär att lämna ett remissvar: Svara på remiss

Aktuella och avslutade remisser som rör lärarutbildningsområdet

I BeHDa kan du söka fram remissvar för de remisser som högskolan besvarat och som rektor har beslutat om. 

Aktuella remisser där Högskolan Dalarna är remissinstans

Remiss Ansvarig instans Sista datum för inlämning Diarienummer

Kursplaner SVA komvux 

Remiss: Förslag till kursplaner i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare - Skolverket

Skolverket 250930 2025:1994

Kursplaner yrkeskurser komvux

Remiss: Förslag till kursplaner för yrkeskurser på grundläggande nivå i kommunal vuxenutbildning - Skolverket

Skolverket 250930 2025:1996

UHR:s rapport om ämnesbetyg

Remiss av Universitets- och högskolerådets rapport Redovisning av regeringsuppdraget om ämnesbetyg - Regeringen.se

Regeringskansliet, utbildninsdepartementet 251103 U2025/02790

Handläggningsordning för remisser som rör lärarutbildningsområdet

När Högskolan Dalarna (HDa) utses till remissinstans inkommer remissen till central funktion (CF). Om remissen rör lärarutbildningsområdet kontaktar CF lärarutbildningsnämndens (LUN) arbetsgrupp för strategiska frågor (AG-SF). CF och AG-SF bedömer i samråd om remisstiden är tillräckligt lång för att följa standardprocessen, som beskrivs i det följande, eller om LUN ska föreslås fatta beslut om förkortad process.

Standardprocess

Om standardprocessen kan följas utser arbetsgruppen för strategiska frågor (AG-SF) i samråd med central funktion (CF) sakkunniga vid Högskolan Dalarna, som ombeds skriva ett utkast till remissvar. AG-SF och CF avgör också om hänsyn bör tas till andra remissinstanser, exempelvis Sveriges Universitets - och Högskoleförbund (SUHF), och om det finns utrymme för och behov av hearing med en extern expert. Efter dessa beslut utformar AG-SF och CF i samarbete en tidsplan för den fortsatta processen.

Information om remissen och den planerade processen skickas till lärarutbildningarnas viktigaste funktioner (programansvariga för alla lärarprogram, ämnesansvarig för pedagogiskt arbete och ämnesansvariga för övriga berörda ämnen i lärarprogrammen) med erbjudande om att lämna synpunkter till CF. Samtliga prefekter får samma information för kännedom.

När den satta tidsfristen löpt ut sammanställer CF de sakkunnigas utkast och övriga inkomna synpunkt till ett förslag till officiellt remissvar från Högskolan Dalarna, som skickas till lärarutbildningsnämnden (LUN). LUN granskar alla underlag och uppdrar eventuella revideringar åt AG-SF. Efter samråd med AG-SF lämnar CF det slutgiltiga förslaget till rektors ledningsråd (RL), med kopia till sakkunniga och alla som lämnat in synpunkter.

Rektor fattar beslut om Högskolan Dalarnas remissvar. Det inskickade svaret diarieförs och gör tillgängligt för alla medarbetare via länk på lärarutbildningsnämndens webbplats.

Exempel på förkortad process 

Om tidsramarna för remissen är snäva kan några steg i den ovan beskrivna standardprocessen behöva strykas eller reduceras. Detta beslutas av lärarutbildningsnämnden (LUN) efter beredning av arbetsgruppen för strategiska frågor (AG-SF) i samråd med central funktion (CF).

En förkortad process kan exempelvis innebära att sakkunnigas utkast till remissvar bara skickas för kännedom till lärarutbildningarnas viktigaste funktioner (programansvariga för alla lärarprogram, ämnesansvarig för pedagogiskt arbete och ämnesansvariga för övriga berörda ämnen i lärarprogrammen) samt prefekter tillsammans med en förklaring till varför någon större process med att inhämta synpunkter inte varit möjlig. Efter samråd med AG-SF skickar CF sedan utkastet direkt till rektors ledningsråd för beslut av rektor och offentliggörande på lärarutbildningsnämndens webbplats.

Process när Högskolan Dalarna inte är remissinstans

Pedagogiskt utvecklingscentrum Dalarna (PUD) har ett stående uppdrag att bevaka nationella remisser som berör lärarutbildningsområdet och uppmärksamma arbetsgruppen för strategiska frågor (AG-SF) även på remisser där Högskolan Dalarna inte är remissinstans. AG-SF avgör om andra remissinstanser kan vara intresserade av synpunkter från Högskolan Dalarna och kontaktar i så fall dessa. Om en remissinstans önskar input från Högskolan Dalarna utser AG-SF ansvariga för detta. Ansvariga återkopplar under och efter processen till AG-SF, som i sin tur rapporterar till lärarutbildningsnämnden (LUN). 

Kontaktuppgifter till central funktion

Registrator
Senast granskad:
Senast granskad: