Både lärare och studenter står mitt i en ny lär- och undervisningssituation som tekniskt kommit succesivt över några decennier, och som social och pedagogisk vardag sen pandemin. De flesta var oförberedda när den drastiska övergången skedde 2020, och ännu idag finns en kvardröjande tveksamhet och motvilja mot nya former och metoder, trots att de kan medföra möjligheter och utveckling.
Inom forskningen på området syns många spännande och viktiga initiativ, samtidigt som den är mycket heterogen. Vi vill därför bjuda in till ett samtal om situationen för nätburen undervisning och digital kompetens inom högre utbildning.
- Var står vi idag, och hur tar vi oss vidare med hjälp av forskning som förmår omfatta både kritik och möjlighet till utveckling?
- Vilka fenomen är utmanande?
- Vilka metoder är bäst lämpade för att studera dessa?
- Vilka teorier förmår förklara det som måste förklaras?
Anmäl gärna ditt deltagande till Thorbjörn Swenberg, tsw@du.se.