Karen Stormats har disputerat i pedagogiskt arbete

Karen Stormats försvarade sin avhandling ”Mening med att läsa i historia. Lärares och elevers erfarenheter av mening med att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser” den 14 november.

Karens avhandling undersöker hur lärare och elever i gymnasiet upplever mening med att läsa texter i historieämnet. Genom intervjuer med både lärare och elever visar studien att läsning i historia kan förstås på tre sätt: som kunskapskälla, som metod för att undersöka det förflutna och som grund för reflektion och diskussion.

Resultaten belyser hur både analoga och digitala resurser påverkar synen på läsning och hur läs-ämnesförståelse formas i undervisningen. Forskningen bidrar med ny kunskap om hur skolans läsundervisning kan stärka elevers engagemang och förståelse i historia.

Tarja Alatalo, professor, pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna har varit huvudhandledare.

Läs avhandlingen: Mening med att läsa i historia : Lärares och elevers erfarenheter av mening med att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån läs-ämnesförståelser

Kontakt
Universitetsadjunkt pedagogiskt arbete
Senast granskad:
Senast granskad: