Beskrivning
Vi väljer dessa fem ämnesområden för att få tillgång till många olika slags undervisningstillfällen. Undervisning i 42 olika förskoleklasser videoobserveras under två dagar vardera och lärarna intervjuas. Projektet är tänkt att bidra med kunskap om hurdan läs och skrivutvecklande undervisning som pågår i förskoleklassens verksamhet, men också att identifiera möjligheter att utveckla läs- och skrivundervisningen. Finansiär: Vetenskapsrådet, 2020-03954
Finansiärer
Publikationer
- Alatalo, Tarja. Lärarens kunskaper är viktiga i den tidiga läs- och skrivundervisningen, Vi lärare, 2024. Artikel : populärvetenskaplig.
- Alatalo, Tarja. Dalaforskaren: Så hjälper du ditt barn eller barnbarn in i de läsandes klubb, Falukuriren, 2024. Artikel : populärvetenskaplig.
- Alatalo, Tarja, Fälth, Linda. Skärp lärarstudenters utbildning i tidig läsundervisning, Vi Lärare, 2023. Artikel : populärvetenskaplig.
- Alatalo, Tarja, Fälth, Linda. Skärp lärarstudenters utbildning i tidig läsundervisning, Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi, 2023, No. 3. Artikel : populärvetenskaplig.
- Alatalo, Tarja, Vuorenpää, Sari, Johansson, Annie-Maj. Matematikundervisning – en läs- och skrivutvecklande didaktik i förskoleklass, 2023. Konferensbidrag : refereegranskat.
- Alatalo, Tarja. Ledare: Vad innebär skicklig läs och skrivundervisning?, Dyslexi, 2023, No. 3, 4-5. Artikel : populärvetenskaplig.
- Alatalo, Tarja, Johansson, Annie-Maj, Sandberg, Gunilla, Vuorenpää, Sari. Läs- och skrivutvecklande undervisning i ämnesområdena språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap, teknik och samhälle samt lek i förskoleklass?, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat.
- Wijnbladh, Cecilia. Följa och främja skriftspråksutveckling i förskoleklass, 2022. Konferensbidrag : refereegranskat.