Forskningsprojekt

Förskoleklassen – en möjlig arena för läs- och skrivutvecklande undervisning inom olika ämnesområden

Det övergripande syftet med projektet är att identifiera läs- och skrivutvecklande undervisning inom fem ämnesområden som läroplanen anger som centrala i förskoleklassens verksamhet: språk och kommunikation, matematik, natur, teknik och samhälle samt lek.

Beskrivning

Vi väljer dessa fem ämnesområden för att få tillgång till många olika slags undervisningstillfällen. Undervisning i 42 olika förskoleklasser videoobserveras under två dagar vardera och lärarna intervjuas. Projektet är tänkt att bidra med kunskap om hurdan läs och skrivutvecklande undervisning som pågår i förskoleklassens verksamhet, men också att identifiera möjligheter att utveckla läs- och skrivundervisningen. Finansiär: Vetenskapsrådet, 2020-03954

Finansiärer

Publikationer

Projektöversikt
Projektansvarig
Projektperiod
2021-01-01 — 2026-04-30
Projektstatus
Pågående
Medlemmar