Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-12-04

Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - ämneslärare (GPG32A)

V3GFN (VT24, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Ahmadi, N. Kulturell identitet i gungning. I C. Allwood, & E. Franzén (Red.), Tvärkulturella möte: Grundbok för psykologer och socialarbetare ( ss. 155-168). Stockholm: Natur och Kultur.
    Läsanvisning:Tillgängligt i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Arbetsmarknadsdepartementet. (2008). SFS 2008:567 Diskrimineringslag. Hämtad från https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567.
    Myndighetspublikation
  • Christoffersen, L., & Johannessen, A. (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101613
    Läsanvisning:Kapitel 7: Kvalitativa intervjuer
    Bok / Antologi
  • Dewey, J. (2004). Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter (4 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127097994
    Bok / Antologi
  • Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147084210
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • FN. (1990). FN:s konvention om barns rättigheter. Hämtad från https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten.
    Myndighetspublikation
  • Granath, C. (2017). Demokratiuppdraget i skolan : metodhandbok med undervisningsexempel (Första upplagan). Stockholm: Sanoma utbildning. ISBN: 9789152350447
    Läsanvisning:Kapitel 1
    Bok / Antologi
  • Jacquet, E. (2011). Att ta avstamp i gestaltande: pedagogiskt drama som resurs för skrivande (1 uppl.). Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik. ISBN: 9789163382383
    Läsanvisning:Följande avsnitt läses: 2.2 Lärande och pedagogiskt drama (s. 17-20)
    Bok / Antologi
  • Jalmert, L. (2007). Utbildning, kön och makt. I O. Franck (Red.), Genusperspektiv i skolan - om kön, kärlek och makt ( ss. 1-15). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:Tillgänglig via kursrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
    Bok / Antologi
  • Larsson, E., & Westberg, J. (Red.). (2019). Utbildningshistoria: en introduktion (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121192
    Läsanvisning:Kap 2-3, 6-7, 10, 21-25, ett av 12-20. Översiktligt kap. 1, 26
    Bok / Antologi
  • Lifmark, D. (2010). Emotioner och värdegrundsarbete. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Doktorsavhandling i Pedagogiskt arbete 38). Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:743456/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:Avsnitt 1.1.2-1.2.5
    Avhandling
  • Lundgren, U., Säljö, R., & Liberg, C. (Red.). (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare] (5 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818408
    Läsanvisning:Kapitel: 13-15, 18-19
    Bok / Antologi
  • Morawski, J. (2010). Mellan frihet och kontroll. Om läroplanskonstruktioner i svensk skola (Örebro Studies in Education 28). Hämtad från http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:322426/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:s. 225-234.
    Myndighetspublikation
  • Morén, G. (2011). Utbildningsvetenskaplig kärna. Ett lärarutbildningsinnehåll i vardande (-).
    Läsanvisning:Magisteruppsats i utbildningsvetenskap. Valda delar, ca 50 s. Tillgänglig i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Sjöberg, J., & Hansén, S. Lärarutbildning i ett föränderligt samhälle. I Hansén, & Forsman (Red.), Allmändidaktik - vetenskap för lärare ( ss. 1-15). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:Tillgänglig i kursrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Skolinspektionen. (2022). Skolans hantering av kontroversiella frågor i undervisningen. Hämtad från https://www.skolinspektionen.se/aktuellt/nyheter/kontroversiella-fragor-ar-en-viktig-del-i-undervisningen/.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2015). Estetiska lärprocesser. Stockholm.
    Läsanvisning:Tillgänglig i kursrummet
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2013). Förskolans och skolans värdegrund: Förhållningssätt, verktyg och metoder. Stockholm. Hämtad från https://www.skolverket.se/getFile?file=2579.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Hämtad från https://www.skolverket.se.
    Läsanvisning:Tillgänglig på Skolverkets hemsida från juli
    Myndighetspublikation
  • Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2007). Tio EU-länders utbildningssystem. En översiktlig bild. Hämtad från https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65617a/1553959450611/pdf1721.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2021). Ändringar i läroplanens inledande delar − grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=8687.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2021). Ändringar i läroplanens inledande delar − gymnasieskolan. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=8707.
    Myndighetspublikation
  • Sporre, K. (2021). Children’s existential questions – recognized in Scandinavian curricula, or not?. Journal of Curriculum Studies, 54(3), 367-383. DOI: 10.1080/00220272.2021.1962982
    Tidskriftsartikel
  • Utbildningsdepartementet. (2010). SFS 2010:800. Skollag. Hämtad från https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800.
    Myndighetspublikation
  • Utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska "källtexter" från svensk utbildningshistoria (Fridjuv Berg, Ellen Key, Olof Palme, Jan Björklund). Tillgänglig i kursrummet.
    Text