Här kan du se vilken kurslitteratur som ingår i din utbildning.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Sök litteraturlista
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-12-19
Reviderad 2024-03-14
Svenska som andraspråk för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet. (GSS2XE)
V3EBP (VT23, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)
Litteratur
Delkurser
1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet
Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019956
Bok / Antologi
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818750
Läsanvisning:del 1
Bok / Antologi
García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub. ISBN: 9781405119948
Läsanvisning:s. 1-18, 42-72
Bok / Antologi
Kallifatides, T. (2016). Ett nytt land utanför mitt fönster ([Ny utg.]). Bonnier pocket. ISBN: 9789174296112
Bok / Antologi
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje [reviderade] upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101675
Bok / Antologi
Nilsson, J., & Gynnhammar, S. (2016). Språk, lärande och ämne: Med modersmålet som resurs. I B. Kindenberg (Red.), Flerspråkighet som resurs (1 uppl., ss. 44-54). Stockholm: Liber.
Övrigt:Läggs ut som PDF i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket.
Övrigt:Kan laddas ned som PDF- fil eller beställas på www.skolverket.se
Myndighetspublikation
Välj en av följande:.
Text
Jepson Wigg, U. (2011). Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099559
Bok / Antologi
Wigg, U. (2008). Bryta upp och börja om. Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet. (Doktorsavhandling, Linköpings Universitet, Linköping, Linköping Studies in Behavioural Science 136). Hämtad från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:133426/FULLTEXT02.pdf.
Avhandling
Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
Text
2. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
Bråbäck, L., & Sjökvist, L. (2000). Kan man vara dumdristig om man är modig? Om skönlitteratur som medel för lärande. I K. Naucler (Red.), Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande ( ss. 204-224). Stockholm: Sigma; Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Läsanvisning:PDF-version på lärplattformen
Kapitel i bok (antologi)
Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in Society, 11(1), 49-76. DOI: 10.1017/s0047404500009039
Magnusson, U. (2013). Skrivande på ett andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 633-660). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
Bok / Antologi
Mossberg Schüllerqvist, I., & Olin-Scheller, C. (2011). Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare omvandlar teori till praktik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055756
Bok / Antologi
Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: Forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Liber.
Läsanvisning:PDF-version på lärplattformen
Myndighetspublikation
Wedin, Å. (2010). Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144056531
Bok / Antologi
Annat material högst 100 s.
Text
En doktorsavhandling väljs i samråd med läraren.
Text
En skönlitterär bok.
Text
3. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasieelever i fokus
Andersson, L. (2001). Språktypologi och språksläktskap (fjärde upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051183
Bok / Antologi
Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105250
Bok / Antologi
Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105243
Övrigt:Övningsbok
Bok / Antologi
Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Ellis, R. (2006). Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective. TESOL Quarterly, 40(1), 83-107. DOI: 10.2307/40264512
Tidskriftsartikel
Enström, I. (2020). Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144140933
Bok / Antologi
Källström, R. (2012). Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055732
Bok / Antologi
Lindberg, I. (1997). Apropå barn och badvatten – om grammatik och fokusering på form i dagens språkunder-visning. I G. Tingbjörn, & A. Andersson (Red.), Svenska som andraspråk och andra språk: festskrift till Gunnar Tingbjörn (1 uppl., ss. 245-262). Göteborg: Institutionen för svenska språket. Göteborgs universitet.
Övrigt:Finns i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Lundin, K. (2017). Tala om språk : grammatik för lärarstuderande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121123
Bok / Antologi
Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Viberg, Å. (1991). Utvärdering av Skolförberedelsegrupper i Rinkeby: en longitudinell djupstudie av språkutvecklingen (Rapport 4). Stockholm: Stockholms universitet, Centrum för tvåspråkighetsforskning.
Läsanvisning:s. 43-57
Övrigt:Scannad med tillstånd och finns tillgänglig på lärplattformen
Myndighetspublikation
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos ungdomar och vuxna
Bivojet, E., & Fraurud, K. (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sve-rige. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 369-396). Lund: Studentlitteratur.
García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub. ISBN: 9781405119948
Bok / Antologi
Hyltenstam, K., & Milani, T. (2012). Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar (Flerspråkighet: En forskningsöversikt. Vetenskapsrådets rapportserie).
Josephson, O. (2022). Språkpolitik (Andra upplagan). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789188419262
Bok / Antologi
Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Lindberg, I. (2005). Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127504964
Bok / Antologi
Norrmann Jorgenssen, J. (2013). Kodeskift i interaktionelt perspektiv. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 415-435). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Norrby, C. (2014). Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112081
Bok / Antologi
FORSKNINGSARTIKLAR (EN AV FÖLJANDE FORSKNINGSARTIKLAR LÄSES):.
Text
Cekaite, A., & Björk-Willén, P. (2012). Peer group interactions in multilingual educational settings: Co-constructing social order and norms for language use. International Journal of Bilingualism, 17(2), 174-188. DOI: 10.1177/1367006912441417
Tidskriftsartikel
Kahlin, L., Keevallik, L., Söderlund, H., et al. (2021). Translanguaging as a resource for meaning-making at multilingual construction sites. Multilingua, 41(3), 261-280. DOI: 10.1515/multi-2021-0125
Tidskriftsartikel
Lehti-Eklund, H. (2012). Code-switching to first language in repair – A resource for students’ problem solving in a foreign language classroom. International Journal of Bilingualism, 17(2), 132-152. DOI: 10.1177/1367006912441416
Tidskriftsartikel
Osvaldsson, K., Persson-Thunqvist, D., & Cromdal, J. (2012). Comprehension checks, clarifications, and corrections in an emergency call with a nonnative speaker of Swedish. International Journal of Bilingualism, 17(2), 205-220. DOI: 10.1177/1367006912441420
Tidskriftsartikel
Slotte-Lüttge, A., Pörn, M., & Sahlström, F. (2012). Learning how to be atähti: A case study of language development in everyday situations of a 7-year-old multilingual Finnish child. International Journal of Bilingualism, 17(2), 153-173. DOI: 10.1177/1367006912441418
Tidskriftsartikel
Wedin, Å., & Shaswar, A. (2019). Whole class interaction in the adult L2-classroom. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(2), 45-63. DOI: 10.17011/apples/urn.201903251959
Tidskriftsartikel
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
Magnusson, U., & Axelsson, M. (2012). Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Kapitel i bok (antologi)
Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818750
Bok / Antologi
García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub. ISBN: 9781405119948
Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
Bok / Antologi
Hägerfelth, G. (2011). Språkarbete i alla ämnen (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099269
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Naucler, K. (2013). Barns språkliga socialisation före skolstart. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Stier, J., & Sandström, M. (2021). Interkulturellt samspel i skolan (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151748
Gibbons, P. (2018). Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128955
Bok / Antologi
Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
Bok / Antologi
Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Språkinriktad undervisning : en handbok (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151281
Bok / Antologi
Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
Bok / Antologi
Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
Text
Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
Text
6. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111749
Bok / Antologi
Abrar-ul-Hassan, S., Douglas, D., & Turner, J. (2021). Revisiting second language portfolio assessment in a new age. System, 103, 1-9. DOI: 10.1016/j.system.2021.102652
Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2021). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137599
Bok / Antologi
Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation: en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 151-168). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 14(1), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
Tidskriftsartikel
Jones, J., & Wiliam, D. (2008). Modern foreign languages inside the black box : Assessment for learning in the modern foreign languages classroom (1 uppl.). London: GL Assessment. ISBN: 9780708717653
Bok / Antologi
Kuyumcu, E. (2010). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 119-142). Stockholm.
Kapitel i bok (antologi)
Lopez, A., Turkan, S., & Guzman-Orth, D. (2017). Assessing Multilingual Competence. I E. Shohamy, I. Or, & S. May (Red.), .), Language Testing and Assessment: Encyclopedia of Language and Education (3 uppl., ss. 91-102). Cham: Springer.
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M., & Sjökvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 685-724). Stockholm: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M. (2010). Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 247-269).
Material/litteratur om ca 100 s. kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Text
7. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), s. 379. DOI: 10.2307/3588486
Tidskriftsartikel
Engstrand, O. (2007). Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning (första upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144043999
Bok / Antologi
Grant, L. J. (. J., & Brinton, D. (2014). Pronunciation myths : applying second language research to classroom teaching (1 uppl.). Ann Arbor: University of Michigan Press/ELT. ISBN: 9780472035168
Bok / Antologi
Piske, T., MacKay, I. R., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
Tidskriftsartikel
Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
Bok / Antologi
Thorén, B. (2016). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen (Andra reviderade upplagan). ISBN: 9789163763786
Bok / Antologi
Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
Bok / Antologi
Ytterligare material/litteratur kan tillkomma om ca 100 sidor.
Text
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
Läsanvisning:Valda delar, ca 100 s
Bok / Antologi
Elleström, L. (1999). Lyrikanalys : en introduktion (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144008059
Övrigt:Ca 10-15 sidor. Finns som elektronisk resurs i kursrummet
Bok / Antologi
Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Klementsson, M. (2015). Icke-lärarledda samtal i grupp. I M. Tengberg, & C. Olin-Scheller (Red.), Svensk forskning om läsning och läsundervisning (1 uppl., ss. 55-67). Lund: Gleerups.
Kapitel i bok (antologi)
Lagerholm, P. (2008). Stilistik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019604
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet
Bok / Antologi
Lindell, I., & Öhman, A. (Red.). (2019). För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127824652
Läsanvisning:Valda delar enligt anvisning
Bok / Antologi
Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups.
Kapitel i bok (antologi)
Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I M. Tengberg, & C. Olin-Scheller (Red.), Läsa mellan raderna ( ss. 173-196). Malmö: Gleerups.
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i klassrummet
Kapitel i bok (antologi)
Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Tre skönlitterära verk (två gemensamma och ett eget valt) i samråd med läraren. Därtill ett antal kortare elevtexter, lyriktexter etc som länkas eller förmedlas i kursrummet.
Text
9. Andraspråksforskning
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Athanasopoulos, P., Damjanovic, L., Burnand, J., et al. (2015). Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German. The Modern Language Journal, 99(S1), 138-153. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2015.12183.x
Tidskriftsartikel
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna (Fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144122885
Läsanvisning:Valda delar, ca 150 s
Bok / Antologi
Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). PROCESSABILITY IN SCANDINAVIAN SECOND LANGUAGE ACQUISITION. Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416. DOI: 10.1017/s0272263101003047
Tidskriftsartikel
Jaspers, J. (2014). Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism. Language Policy, 14(2), 109-129. DOI: 10.1007/s10993-014-9332-0
Tidskriftsartikel
Kaushanskaya, M. (2016). What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760
Tidskriftsartikel
King, K. A., Lai, Y., & May, S. (Red.). (2017). Research methods in language and education (Third edition). Cham: Springer. ISBN: 9783319022482
Bok / Antologi
Miller, E. R. (2010). Indeterminacy and Interview Research: Co-constructing Ambiguity and Clarity in Interviews with an Adult Immigrant Learner of English†. Applied Linguistics, 32(1), 43-59. DOI: 10.1093/applin/amq039
Tidskriftsartikel
Ortega, L. (2018). Ontologies of language, Second Language Acquisition, and world Englishes. World Englishes, 37(1), 64-79. DOI: 10.1111/weng.12303
Tidskriftsartikel
Pekarek Doehler, S., & Berger, E. (2016). L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story-openings: Table 1:. Applied Linguistics, 555-578. DOI: 10.1093/applin/amw021
Tidskriftsartikel
Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2017). New perspectives on translanguaging and education (1 uppl.). Bristol: Multilingual Matters. ISBN: 9781783097814
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Shohamy, E. (2011). Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies. The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x
Tidskriftsartikel
Tillkommer en avhandling inom forskningsområdet som väljs i samråd med undervisande lärare.
Text
Dessutom kan ca 50 sidor tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Text
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Burman, A. (Red.). (2014). Konst och lärande : essäer om estetiska lärprocesser (1 uppl.). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789186069919
Läsanvisning:Valda delar, ca 200s
Bok / Antologi
Landmark, D., & Wiklund, I. (2012). Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144060255
Bok / Antologi
Paesani, K., & Allen, H. W. (2012). Beyond the Language-Content Divide: Research on Advanced Foreign Language Instruction at the Postsecondary Level. Foreign Language Annals, 45(s1), 54-75. DOI: 10.1111/j.1944-9720.2012.01179.x
Tidskriftsartikel
Paran, A. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching, 41(4), 465-496. DOI: 10.1017/s026144480800520x
Tidskriftsartikel
Petersson, M. (Red.). (2011). Världens litteraturer : en gränsöverskridande historia (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055879
Bok / Antologi
Rabb Khan, M. S., & Alasmari, A. M. (2018). Literary Texts in the EFL Classrooms: Applications, Benefits and Approaches. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 167-179. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.7n.5p.167
Tidskriftsartikel
Rejan, A. (2017). Reconciling Rosenblatt and the new critics: The quest for an 'experienced understanding' of literature. English Education, 50(1), 10-41.
Tidskriftsartikel
Stefanova, S., Bobkina, J., & Sánchez-Verdejo Pérez, F. J. (2017). The effectiveness of teaching critical thinking skills through literature in EFL context: A case study in Spain. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(6), 252-266. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.6n.6p.252
Tidskriftsartikel
Östman, C. (Red.). (2015). skönlitterära språket : tolv texter om stil (1 uppl.). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789198092240
Läsanvisning:Valda delar ca 100 s
Bok / Antologi
Tillkommer ca 500 s. fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
Text
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Aldén, K., & Bigestans, A. (Red.). (2019). Litteraciteter och flerspråkighet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147131358
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
de Oliveira, L. C., & Schleppegrell, M. J. (2015). Focus on grammar and meaning (1 uppl.). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. ISBN: 9780194000857
Bok / Antologi
Derewianka, B., & Carter, R. (1991). Rocks in the head: Children and the language of geology. I Knowledge about language and the curriculum ( ss. 197-215). London: Hodder & Stoughton.
Kapitel i bok (antologi)
Gibbons, P. (2018). Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128955
Bok / Antologi
Halliday, M. Grammar and the construction of educational knowledge. I R. Berry, B. Asker, K. Hyland, & M. Lam (Red.), Language Analysis, Description and Pedagogy ( ss. 70-87).
Kapitel i bok (antologi)
Hammond, J. (2006). High challenge, high support: Integrating language and content instruction for diverse learners in an English literature classroom. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 269-283. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.006
Tidskriftsartikel
Hansson, Å. (2012). The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: analyzing the importance of responsibility for learning. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 103-125. DOI: 10.1007/s10649-012-9385-y
Tidskriftsartikel
Kramer-Dahl, A., Teo, P., & Chia, A. (2007). Supporting knowledge construction and literate talk in Secondary Social Studies. Linguistics and Education, 18(2), 167-199. DOI: 10.1016/j.linged.2007.07.003
Tidskriftsartikel
Lange, T., & Meaney, T. (2018). Talking about mathematics in two languages: Can parental views inform the development of digital games for young chil dren?. Nordic Studies in Mathematics Education, 23(3-4), 203-223.
Tidskriftsartikel
Martin, J. (2009). Genre and language learning: A social semiotic perspective. Linguistics and Education, 20(1), 10-21. DOI: 10.1016/j.linged.2009.01.003
Tidskriftsartikel
Moschkovich, J. (2006). Using Two Languages When Learning Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121-144. DOI: 10.1007/s10649-005-9005-1
Tidskriftsartikel
Norén, E. (2015). Agency and positioning in a multilingual mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 89(2), 167-184. DOI: 10.1007/s10649-015-9603-5
Tidskriftsartikel
Norén, E., & Svensson Källberg, P. (2018). Fabrication of newly-arrived stu dents as mathematical learners. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, 23(3-4), 15-37.
Tidskriftsartikel
Petersson, J., & Norén, E. (2017). To halve a fraction: An issue for second language learners. Education Inquiry, 8(3), 173-191. DOI: 10.1080/20004508.2016.1275187
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M. J. (2004). The language of schooling : a functional linguistics perspective (1 uppl.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
Bok / Antologi
Schleppegrell, M. J. (2007). The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M., & de Oliveira, L. C. (2006). An integrated language and content approach for history teachers. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 254-268. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.003
Tidskriftsartikel
Skolforskningsinstitutet. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet: Med fokus på naturvetenskap (Skolforsknings institutets systematiska översikter).
Myndighetspublikation
Wedin, Å., & Aho, E. B. (2019). Student Agency in Science Learning:Multimodal and Multilingual Strategies and Practices among Recently Arrived Students in Upper Secondary Schools in Sweden. lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 12(1), 67-74. DOI: 10.26822/iejee.2019155338
Tidskriftsartikel
Övrigt material om högst 200 s. kan tillkomma.
Text
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Antón, M. (2015). Shifting trends in the Assessment of Classroom Interaction. I Markee (Red.), The Handbook of Classroom Discourse and Interaction ( ss. 74-89). West Sussex, UK: John Wiley & Sons.
Kapitel i bok (antologi)
Bachman, L. F., & Damböck, B. (2017). Language assessment for classroom teachers (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780194218399
Bok / Antologi
Blommaert, J., & Backus, A. (2013). Superdiverse repertoires and the individual. I de Saint-Georges, & Weber (Red.), Multilingualism and multimodality: Current challenges for educational studies ( ss. 11-32).
Kapitel i bok (antologi)
Borgström, E. H. G. (2014). Vad räknas som belägg för skrivförmåga? Ett textkulturellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov. Sakprosa, 6(1), s. 34. DOI: 10.5617/sakprosa.686
Tidskriftsartikel
Brunfaut, T. (2016). Assessing listening. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 97-109).
Kapitel i bok (antologi)
Eckes, T., Müller-Karabil, A., & Zimmerman, S. (2016). Assessing speaking. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 147-159).
Kapitel i bok (antologi)
Ekström, L., Appelgren, A., & Hafsteinsdóttir, A. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (Skolforsknings institutets systematiska översikter 2019:2). Skolforskningsinstitutet.
Övrigt:Elektronisk resurs
Myndighetspublikation
Isaacs, T. (2016). Assessing speaking. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 131-141).
Jakobson, L. (2022). A Model for Analyzing Teachers’ Written Feedback on Adult Beginners’ Writing in Swedish as a Second Language. Languages, 7(2), s. 74. DOI: 10.3390/languages7020074
Tidskriftsartikel
Lee, I. (2017). Classroom writing assessment and feedback in L2 school contexts (1 uppl.). Singapore: Springer. ISBN: 9789811099991
Bok / Antologi
McMillan, F. (2016). Assessing reading. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 1-324).
Läsanvisning:Avsnitt 1-3, 113-117
Kapitel i bok (antologi)
Mark, M., & Palmér, A. (2017). Utvecklande tolkningsgemenskap? : matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning. Uppsala: Uppsala universitet.
Myndighetspublikation
McNamara, T. (2012). Language Assessments as Shibboleths: A Poststructuralist Perspective. Applied Linguistics, 33(5), 564-581. DOI: 10.1093/applin/ams052
Tidskriftsartikel
Sahlée, A. (2016). Hur löser de uppgiften? En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk. Språk & Stil, (26), 195-229.
Tidskriftsartikel
Tengberg, M. (2016). Rätt mätt?. Kapet, 12(1), 21-37.
Tidskriftsartikel
Ca 50 sidor kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet
2. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (Fjärde upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
Bok / Antologi
3. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasieelever i fokus
Ballardini, K., Stjärnlöf, S., & Viberg, Å. (1986). Mål : svenska som främmande språk (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127501493
Bok / Antologi
Dahl, Ö. (2003). Grammatik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144018444
Hultman, T. G. (2010). Svenska Akademiens språklära (1 uppl.). Stockholm: Norstedt. ISBN: 9789113029504
Bok / Antologi
Josefsson, G. (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144052045
Bok / Antologi
Skolverket, Kursplaner i svenska som andraspråk. (www.skolverket.se).
Text
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos ungdomar och vuxna
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
6. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
Jakobson, L. (2020). Vuxna nybörjarstuderandes uppfattningar om skriftlig lärarrespons på skrivande i svenska som andraspråk. Educare, (4), 1-32. DOI: 10.24834/educare.2020.4.1
Tidskriftsartikel
Johansson, B., & Sandell Ring, A. (2019). Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128894
Schleppegrell, M. (2010). Functional grammar in the classroom. I Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 79-95).
Kapitel i bok (antologi)
7. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
Derwing, T. (2008). Curriculum issues in teaching pronunciation to second language learners.. I J. Hansen Edwards, & M. Zampini (Red.) (Red.), Phonology and Second Language Acquisition ( ss. 347-369). Amsterdam: J. Benjamins. ISBN: 978-90-272-4185-6
Kapitel i bok (antologi)
Kjellin, O. (2021). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152431
Bok / Antologi
Riad, T. (2014). Phonology of Swedish (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199543571
Bok / Antologi
Riad, T. (1997). Svenskt fonologikompendium. (Ca 60 s.) (Finns i Learn.).
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
9. Andraspråksforskning
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 14(1), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
Tidskriftsartikel
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.