Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
 
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-12-19

Reviderad 2024-03-14

Svenska som andraspråk för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet. (GSS2XE)

V3EBP (VT23, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)

Litteratur

Delkurser

1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet
  • Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019956
    Bok / Antologi
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818750
    Läsanvisning:del 1
    Bok / Antologi
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub. ISBN: 9781405119948
    Läsanvisning:s. 1-18, 42-72
    Bok / Antologi
  • Kallifatides, T. (2016). Ett nytt land utanför mitt fönster ([Ny utg.]). Bonnier pocket. ISBN: 9789174296112
    Bok / Antologi
  • Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje [reviderade] upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101675
    Bok / Antologi
  • Nilsson, J., & Gynnhammar, S. (2016). Språk, lärande och ämne: Med modersmålet som resurs. I B. Kindenberg (Red.), Flerspråkighet som resurs (1 uppl., ss. 44-54). Stockholm: Liber.
    Övrigt:Läggs ut som PDF i kursrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:Kan laddas ned som PDF- fil eller beställas på www.skolverket.se
    Myndighetspublikation
  • Välj en av följande:.
    Text
  • Jepson Wigg, U. (2011). Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099559
    Bok / Antologi
  • Wigg, U. (2008). Bryta upp och börja om. Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet. (Doktorsavhandling, Linköpings Universitet, Linköping, Linköping Studies in Behavioural Science 136). Hämtad från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:133426/FULLTEXT02.pdf.
    Avhandling
  • Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
    Text
2. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Bråbäck, L., & Sjökvist, L. (2000). Kan man vara dumdristig om man är modig? Om skönlitteratur som medel för lärande. I K. Naucler (Red.), Symposium 2000: Ett andraspråksperspektiv på lärande ( ss. 204-224). Stockholm: Sigma; Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
    Läsanvisning:PDF-version på lärplattformen
    Kapitel i bok (antologi)
  • Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in Society, 11(1), 49-76. DOI: 10.1017/s0047404500009039
    Läsanvisning:PDF-version på lärplattformen
    Tidskriftsartikel
  • Hedman, C., & Wedin, Å. (Red.). (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144080529
    Bok / Antologi
  • Magnusson, U. (2013). Skrivande på ett andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 633-660). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
    Bok / Antologi
  • Mossberg Schüllerqvist, I., & Olin-Scheller, C. (2011). Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare omvandlar teori till praktik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055756
    Bok / Antologi
  • Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: Forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:PDF-version på lärplattformen
    Myndighetspublikation
  • Wedin, Å. (2010). Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144056531
    Bok / Antologi
  • Annat material högst 100 s.
    Text
  • En doktorsavhandling väljs i samråd med läraren.
    Text
  • En skönlitterär bok.
    Text
3. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasieelever i fokus
  • Andersson, L. (2001). Språktypologi och språksläktskap (fjärde upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051183
    Bok / Antologi
  • Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105250
    Bok / Antologi
  • Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105243
    Övrigt:Övningsbok
    Bok / Antologi
  • Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ellis, R. (2006). Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective. TESOL Quarterly, 40(1), 83-107. DOI: 10.2307/40264512
    Tidskriftsartikel
  • Enström, I. (2020). Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144140933
    Bok / Antologi
  • Källström, R. (2012). Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055732
    Bok / Antologi
  • Lindberg, I. (1997). Apropå barn och badvatten – om grammatik och fokusering på form i dagens språkunder-visning. I G. Tingbjörn, & A. Andersson (Red.), Svenska som andraspråk och andra språk: festskrift till Gunnar Tingbjörn (1 uppl., ss. 245-262). Göteborg: Institutionen för svenska språket. Göteborgs universitet.
    Övrigt:Finns i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lundin, K. (2017). Tala om språk : grammatik för lärarstuderande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121123
    Bok / Antologi
  • Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Viberg, Å. (1991). Utvärdering av Skolförberedelsegrupper i Rinkeby: en longitudinell djupstudie av språkutvecklingen (Rapport 4). Stockholm: Stockholms universitet, Centrum för tvåspråkighetsforskning.
    Läsanvisning:s. 43-57
    Övrigt:Scannad med tillstånd och finns tillgänglig på lärplattformen
    Myndighetspublikation
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos ungdomar och vuxna
  • Bivojet, E., & Fraurud, K. (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sve-rige. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 369-396). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Degrenius, J. (2020). Flerspråkighet i samtida svensk raplyrik - performativitet, pragmatik och poesi [Elektronisk resurs]. 76 s. Hämtad från https://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1702198/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:Valfri (ej obligatorisk)
    E-bok eller PDF
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub. ISBN: 9781405119948
    Bok / Antologi
  • Hyltenstam, K., & Milani, T. (2012). Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar (Flerspråkighet: En forskningsöversikt. Vetenskapsrådets rapportserie).
    Myndighetspublikation
  • Jagne-Soreau, M. (2019). Att vakna upp som suedi. Nordisk poesi, 4(1), 43-60. DOI: 10.18261/issn.2464-4137-2019-01-04
    Tidskriftsartikel
  • Josephson, O. (2022). Språkpolitik (Andra upplagan). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789188419262
    Bok / Antologi
  • Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindberg, I. (2005). Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127504964
    Bok / Antologi
  • Norrmann Jorgenssen, J. (2013). Kodeskift i interaktionelt perspektiv. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 415-435). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Norrby, C. (2014). Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
    Bok / Antologi
  • Myndighetspublikation
  • Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112081
    Bok / Antologi
  • FORSKNINGSARTIKLAR (EN AV FÖLJANDE FORSKNINGSARTIKLAR LÄSES):.
    Text
  • Cekaite, A., & Björk-Willén, P. (2012). Peer group interactions in multilingual educational settings: Co-constructing social order and norms for language use. International Journal of Bilingualism, 17(2), 174-188. DOI: 10.1177/1367006912441417
    Tidskriftsartikel
  • Kahlin, L., Keevallik, L., Söderlund, H., et al. (2021). Translanguaging as a resource for meaning-making at multilingual construction sites. Multilingua, 41(3), 261-280. DOI: 10.1515/multi-2021-0125
    Tidskriftsartikel
  • Lehti-Eklund, H. (2012). Code-switching to first language in repair – A resource for students’ problem solving in a foreign language classroom. International Journal of Bilingualism, 17(2), 132-152. DOI: 10.1177/1367006912441416
    Tidskriftsartikel
  • Osvaldsson, K., Persson-Thunqvist, D., & Cromdal, J. (2012). Comprehension checks, clarifications, and corrections in an emergency call with a nonnative speaker of Swedish. International Journal of Bilingualism, 17(2), 205-220. DOI: 10.1177/1367006912441420
    Tidskriftsartikel
  • Slotte-Lüttge, A., Pörn, M., & Sahlström, F. (2012). Learning how to be atähti: A case study of language development in everyday situations of a 7-year-old multilingual Finnish child. International Journal of Bilingualism, 17(2), 153-173. DOI: 10.1177/1367006912441418
    Tidskriftsartikel
  • Wedin, Å., & Shaswar, A. (2019). Whole class interaction in the adult L2-classroom. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(2), 45-63. DOI: 10.17011/apples/urn.201903251959
    Tidskriftsartikel
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
  • Magnusson, U., & Axelsson, M. (2012). Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818750
    Bok / Antologi
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub. ISBN: 9781405119948
    Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
    Bok / Antologi
  • Hägerfelth, G. (2011). Språkarbete i alla ämnen (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099269
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Naucler, K. (2013). Barns språkliga socialisation före skolstart. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Stier, J., & Sandström, M. (2021). Interkulturellt samspel i skolan (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151748
    Bok / Antologi
  • Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Lärarförlaget. ISBN: 9789188149183
    Bok / Antologi
  • En av följande böcker:.
    Text
  • Gibbons, P. (2018). Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128955
    Bok / Antologi
  • Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128948
    Bok / Antologi
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Språkinriktad undervisning : en handbok (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151281
    Bok / Antologi
  • Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
    Bok / Antologi
  • Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
    Text
  • Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
    Text
6. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111749
    Bok / Antologi
  • Abrar-ul-Hassan, S., Douglas, D., & Turner, J. (2021). Revisiting second language portfolio assessment in a new age. System, 103, 1-9. DOI: 10.1016/j.system.2021.102652
    Tidskriftsartikel
  • Ericsson, G. (2016). Bedömningens dubbla funktion- för lärande och likvärdighet (Communicare 1-6). Hämtad från https://www.hiof.no/fss/om/publikasjoner/communicare/2016/communicare-2016-gudrun-ericksson.pdf..
    Myndighetspublikation
  • Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2021). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137599
    Bok / Antologi
  • Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation: en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 151-168). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 14(1), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
    Tidskriftsartikel
  • Jones, J., & Wiliam, D. (2008). Modern foreign languages inside the black box : Assessment for learning in the modern foreign languages classroom (1 uppl.). London: GL Assessment. ISBN: 9780708717653
    Bok / Antologi
  • Kuyumcu, E. (2010). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 119-142). Stockholm.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lopez, A., Turkan, S., & Guzman-Orth, D. (2017). Assessing Multilingual Competence. I E. Shohamy, I. Or, & S. May (Red.), .), Language Testing and Assessment: Encyclopedia of Language and Education (3 uppl., ss. 91-102). Cham: Springer.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Olofsson, M., & Sjökvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 685-724). Stockholm: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Olofsson, M. (2010). Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 247-269).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Kursplan - Svenska som andraspråk (Grundskolan).
    Myndighetspublikation
  • Myndighetspublikation
  • Material/litteratur om ca 100 s. kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
    Text
7. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), s. 379. DOI: 10.2307/3588486
    Tidskriftsartikel
  • Engstrand, O. (2007). Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning (första upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144043999
    Bok / Antologi
  • Grant, L. J. (. J., & Brinton, D. (2014). Pronunciation myths : applying second language research to classroom teaching (1 uppl.). Ann Arbor: University of Michigan Press/ELT. ISBN: 9780472035168
    Bok / Antologi
  • Piske, T., MacKay, I. R., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
    Tidskriftsartikel
  • Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
    Bok / Antologi
  • Thorén, B. (2016). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen (Andra reviderade upplagan). ISBN: 9789163763786
    Bok / Antologi
  • Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
    Bok / Antologi
  • Ytterligare material/litteratur kan tillkomma om ca 100 sidor.
    Text
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Berglund, M. (2015). Berättarperspektiv och synvinkel i litterära föreställningsvärldar.. Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/name/P03WCPLAR064027.
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
    Myndighetspublikation
  • Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
    Läsanvisning:Valda delar, ca 100 s
    Bok / Antologi
  • Elleström, L. (1999). Lyrikanalys : en introduktion (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144008059
    Övrigt:Ca 10-15 sidor. Finns som elektronisk resurs i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Klementsson, M. (2015). Icke-lärarledda samtal i grupp. I M. Tengberg, & C. Olin-Scheller (Red.), Svensk forskning om läsning och läsundervisning (1 uppl., ss. 55-67). Lund: Gleerups.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lagerholm, P. (2008). Stilistik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019604
    Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Lindell, I., & Öhman, A. (Red.). (2019). För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127824652
    Läsanvisning:Valda delar enligt anvisning
    Bok / Antologi
  • Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I M. Tengberg, & C. Olin-Scheller (Red.), Läsa mellan raderna ( ss. 173-196). Malmö: Gleerups.
    Övrigt:Finns som elektronisk resurs i klassrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Tre skönlitterära verk (två gemensamma och ett eget valt) i samråd med läraren. Därtill ett antal kortare elevtexter, lyriktexter etc som länkas eller förmedlas i kursrummet.
    Text
9. Andraspråksforskning
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Athanasopoulos, P., Damjanovic, L., Burnand, J., et al. (2015). Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German. The Modern Language Journal, 99(S1), 138-153. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2015.12183.x
    Tidskriftsartikel
  • Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna (Fjärde upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144122885
    Läsanvisning:Valda delar, ca 150 s
    Bok / Antologi
  • Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). PROCESSABILITY IN SCANDINAVIAN SECOND LANGUAGE ACQUISITION. Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416. DOI: 10.1017/s0272263101003047
    Tidskriftsartikel
  • Jaspers, J. (2014). Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism. Language Policy, 14(2), 109-129. DOI: 10.1007/s10993-014-9332-0
    Tidskriftsartikel
  • Kaushanskaya, M. (2016). What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760
    Tidskriftsartikel
  • King, K. A., Lai, Y., & May, S. (Red.). (2017). Research methods in language and education (Third edition). Cham: Springer. ISBN: 9783319022482
    Bok / Antologi
  • Miller, E. R. (2010). Indeterminacy and Interview Research: Co-constructing Ambiguity and Clarity in Interviews with an Adult Immigrant Learner of English†. Applied Linguistics, 32(1), 43-59. DOI: 10.1093/applin/amq039
    Tidskriftsartikel
  • Ortega, L. (2018). Ontologies of language, Second Language Acquisition, and world Englishes. World Englishes, 37(1), 64-79. DOI: 10.1111/weng.12303
    Tidskriftsartikel
  • Pekarek Doehler, S., & Berger, E. (2016). L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story-openings: Table 1:. Applied Linguistics, 555-578. DOI: 10.1093/applin/amw021
    Tidskriftsartikel
  • Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2017). New perspectives on translanguaging and education (1 uppl.). Bristol: Multilingual Matters. ISBN: 9781783097814
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • Shohamy, E. (2011). Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies. The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer en avhandling inom forskningsområdet som väljs i samråd med undervisande lärare.
    Text
  • Dessutom kan ca 50 sidor tillkomma enligt lärarens anvisningar.
    Text
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Burman, A. (Red.). (2014). Konst och lärande : essäer om estetiska lärprocesser (1 uppl.). Huddinge: Södertörns högskola. ISBN: 9789186069919
    Läsanvisning:Valda delar, ca 200s
    Bok / Antologi
  • Landmark, D., & Wiklund, I. (2012). Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144060255
    Bok / Antologi
  • Paesani, K., & Allen, H. W. (2012). Beyond the Language-Content Divide: Research on Advanced Foreign Language Instruction at the Postsecondary Level. Foreign Language Annals, 45(s1), 54-75. DOI: 10.1111/j.1944-9720.2012.01179.x
    Tidskriftsartikel
  • Paran, A. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching, 41(4), 465-496. DOI: 10.1017/s026144480800520x
    Tidskriftsartikel
  • Petersson, M. (Red.). (2011). Världens litteraturer : en gränsöverskridande historia (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055879
    Bok / Antologi
  • Rabb Khan, M. S., & Alasmari, A. M. (2018). Literary Texts in the EFL Classrooms: Applications, Benefits and Approaches. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 167-179. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.7n.5p.167
    Tidskriftsartikel
  • Rejan, A. (2017). Reconciling Rosenblatt and the new critics: The quest for an 'experienced understanding' of literature. English Education, 50(1), 10-41.
    Tidskriftsartikel
  • Stefanova, S., Bobkina, J., & Sánchez-Verdejo Pérez, F. J. (2017). The effectiveness of teaching critical thinking skills through literature in EFL context: A case study in Spain. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(6), 252-266. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.6n.6p.252
    Tidskriftsartikel
  • Östman, C. (Red.). (2015). skönlitterära språket : tolv texter om stil (1 uppl.). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789198092240
    Läsanvisning:Valda delar ca 100 s
    Bok / Antologi
  • Tillkommer ca 500 s. fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
    Text
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Aldén, K., & Bigestans, A. (Red.). (2019). Litteraciteter och flerspråkighet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147131358
    Läsanvisning:Valda delar
    Bok / Antologi
  • de Oliveira, L. C., & Schleppegrell, M. J. (2015). Focus on grammar and meaning (1 uppl.). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. ISBN: 9780194000857
    Bok / Antologi
  • Derewianka, B., & Carter, R. (1991). Rocks in the head: Children and the language of geology. I Knowledge about language and the curriculum ( ss. 197-215). London: Hodder & Stoughton.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Gibbons, P. (2018). Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128955
    Bok / Antologi
  • Halliday, M. Grammar and the construction of educational knowledge. I R. Berry, B. Asker, K. Hyland, & M. Lam (Red.), Language Analysis, Description and Pedagogy ( ss. 70-87).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Hammond, J. (2006). High challenge, high support: Integrating language and content instruction for diverse learners in an English literature classroom. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 269-283. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.006
    Tidskriftsartikel
  • Hansson, Å. (2012). The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: analyzing the importance of responsibility for learning. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 103-125. DOI: 10.1007/s10649-012-9385-y
    Tidskriftsartikel
  • Kramer-Dahl, A., Teo, P., & Chia, A. (2007). Supporting knowledge construction and literate talk in Secondary Social Studies. Linguistics and Education, 18(2), 167-199. DOI: 10.1016/j.linged.2007.07.003
    Tidskriftsartikel
  • Lange, T., & Meaney, T. (2018). Talking about mathematics in two languages: Can parental views inform the development of digital games for young chil dren?. Nordic Studies in Mathematics Education, 23(3-4), 203-223.
    Tidskriftsartikel
  • Martin, J. (2009). Genre and language learning: A social semiotic perspective. Linguistics and Education, 20(1), 10-21. DOI: 10.1016/j.linged.2009.01.003
    Tidskriftsartikel
  • Moschkovich, J. (2006). Using Two Languages When Learning Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121-144. DOI: 10.1007/s10649-005-9005-1
    Tidskriftsartikel
  • Norén, E. (2015). Agency and positioning in a multilingual mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 89(2), 167-184. DOI: 10.1007/s10649-015-9603-5
    Tidskriftsartikel
  • Norén, E., & Svensson Källberg, P. (2018). Fabrication of newly-arrived stu dents as mathematical learners. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, 23(3-4), 15-37.
    Tidskriftsartikel
  • Petersson, J., & Norén, E. (2017). To halve a fraction: An issue for second language learners. Education Inquiry, 8(3), 173-191. DOI: 10.1080/20004508.2016.1275187
    Tidskriftsartikel
  • Schleppegrell, M. J. (2004). The language of schooling : a functional linguistics perspective (1 uppl.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
    Bok / Antologi
  • Schleppegrell, M. J. (2007). The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461
    Tidskriftsartikel
  • Schleppegrell, M., & de Oliveira, L. C. (2006). An integrated language and content approach for history teachers. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 254-268. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.003
    Tidskriftsartikel
  • Skolforskningsinstitutet. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet: Med fokus på naturvetenskap (Skolforsknings institutets systematiska översikter).
    Myndighetspublikation
  • Wedin, Å., & Aho, E. B. (2019). Student Agency in Science Learning:Multimodal and Multilingual Strategies and Practices among Recently Arrived Students in Upper Secondary Schools in Sweden. lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 12(1), 67-74. DOI: 10.26822/iejee.2019155338
    Tidskriftsartikel
  • Övrigt material om högst 200 s. kan tillkomma.
    Text
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Antón, M. (2015). Shifting trends in the Assessment of Classroom Interaction. I Markee (Red.), The Handbook of Classroom Discourse and Interaction ( ss. 74-89). West Sussex, UK: John Wiley & Sons.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Bachman, L. F., & Damböck, B. (2017). Language assessment for classroom teachers (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780194218399
    Bok / Antologi
  • Blommaert, J., & Backus, A. (2013). Superdiverse repertoires and the individual. I de Saint-Georges, & Weber (Red.), Multilingualism and multimodality: Current challenges for educational studies ( ss. 11-32).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Borgström, E. H. G. (2014). Vad räknas som belägg för skrivförmåga? Ett textkulturellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov. Sakprosa, 6(1), s. 34. DOI: 10.5617/sakprosa.686
    Tidskriftsartikel
  • Brunfaut, T. (2016). Assessing listening. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 97-109).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Eckes, T., Müller-Karabil, A., & Zimmerman, S. (2016). Assessing speaking. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 147-159).
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ekström, L., Appelgren, A., & Hafsteinsdóttir, A. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (Skolforsknings institutets systematiska översikter 2019:2). Skolforskningsinstitutet.
    Övrigt:Elektronisk resurs
    Myndighetspublikation
  • Isaacs, T. (2016). Assessing speaking. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 131-141).
    Läsanvisning:Intro, ss.131-132; intelligibility ss.135 -136; 137-141
    Kapitel i bok (antologi)
  • Jakobson, L. (2022). A Model for Analyzing Teachers’ Written Feedback on Adult Beginners’ Writing in Swedish as a Second Language. Languages, 7(2), s. 74. DOI: 10.3390/languages7020074
    Tidskriftsartikel
  • Lee, I. (2017). Classroom writing assessment and feedback in L2 school contexts (1 uppl.). Singapore: Springer. ISBN: 9789811099991
    Bok / Antologi
  • McMillan, F. (2016). Assessing reading. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 1-324).
    Läsanvisning:Avsnitt 1-3, 113-117
    Kapitel i bok (antologi)
  • Mark, M., & Palmér, A. (2017). Utvecklande tolkningsgemenskap? : matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning. Uppsala: Uppsala universitet.
    Myndighetspublikation
  • McNamara, T. (2012). Language Assessments as Shibboleths: A Poststructuralist Perspective. Applied Linguistics, 33(5), 564-581. DOI: 10.1093/applin/ams052
    Tidskriftsartikel
  • Sahlée, A. (2016). Hur löser de uppgiften? En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk. Språk & Stil, (26), 195-229.
    Tidskriftsartikel
  • Tengberg, M. (2016). Rätt mätt?. Kapet, 12(1), 21-37.
    Tidskriftsartikel
  • Ca 50 sidor kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet
2. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (Fjärde upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
    Bok / Antologi
3. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasieelever i fokus
  • Ballardini, K., Stjärnlöf, S., & Viberg, Å. (1986). Mål : svenska som främmande språk (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127501493
    Bok / Antologi
  • Dahl, Ö. (2003). Grammatik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144018444
    Bok / Antologi
  • Flyman Mattsson, A. (2021). Andraspråkets grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144129129
    Bok / Antologi
  • Flyman Mattsson, A. (2021). Andraspråkets grammatik : övningsbok (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144129136
    Bok / Antologi
  • Hultman, T. G. (2010). Svenska Akademiens språklära (1 uppl.). Stockholm: Norstedt. ISBN: 9789113029504
    Bok / Antologi
  • Josefsson, G. (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144052045
    Bok / Antologi
  • Skolverket, Kursplaner i svenska som andraspråk. (www.skolverket.se).
    Text
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos ungdomar och vuxna
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
6. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Jakobson, L. (2020). Vuxna nybörjarstuderandes uppfattningar om skriftlig lärarrespons på skrivande i svenska som andraspråk. Educare, (4), 1-32. DOI: 10.24834/educare.2020.4.1
    Tidskriftsartikel
  • Johansson, B., & Sandell Ring, A. (2019). Låt språket bära: genrepedagogik i praktiken (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144128894
    Bok / Antologi
  • Polias, J. (2006). Assessing learning: a language-based approach. I Symposium 2006 - Bedömning, flerspråkighet och lärande ( ss. 40-65). Hämtad från https://www.andrasprak.su.se/publikationer/ncs-symposierapporter/symposium-2006-bed%C3%B6mning-flerspr%C3%A5kighet-och-l%C3%A4rande-1.84017.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Schleppegrell, M. (2010). Functional grammar in the classroom. I Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 79-95).
    Kapitel i bok (antologi)
7. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Derwing, T. (2008). Curriculum issues in teaching pronunciation to second language learners.. I J. Hansen Edwards, & M. Zampini (Red.) (Red.), Phonology and Second Language Acquisition ( ss. 347-369). Amsterdam: J. Benjamins. ISBN: 978-90-272-4185-6
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kjellin, O. (2021). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152431
    Bok / Antologi
  • Riad, T. (2014). Phonology of Swedish (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199543571
    Bok / Antologi
  • Riad, T. (1997). Svenskt fonologikompendium. (Ca 60 s.) (Finns i Learn.).
    Text
  • Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7. (ca 25 s.). Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2c-nyanlanda/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/.
    Myndighetspublikation
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
9. Andraspråksforskning
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
  • Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 14(1), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
    Tidskriftsartikel