Annat material enligt lärares anvisningar tillgänglig på nätet.
Text
Delkurser
1. Skriftspråksutveckling
Alatalo, T. (2021). Högläsning : didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137889
Bok / Antologi
Alatalo, T. (Red.). (2019). Läsundervisningens grunder (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildnings AB. ISBN: 9789151102764
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Ashby, E. (2019). Språkstimulera mera! : att stötta barns språkutveckling (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144129464
Bok / Antologi
Fast, C. (2019). Olika sätt att se på läs- och skrivinlärning. I Literacy – i familj, förskola och skola (2 uppl., ss. 37-50). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144127583
Övrigt:PDF i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Håland Anveden, P. (2020). Den inkluderande förskolan (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:Finns som pdf på Learn
Bok / Antologi
Lo Presti, T. (2019). Litteracitet hos små barn. I Att skapa språk och mening (2 uppl., ss. 25-44). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144118741
Läsanvisning:Finns på Learn
Kapitel i bok (antologi)
Löwestam, S. (2017). Grammatik och piraten som jagade mås (1 uppl.). Malmö: Gleerups.
Läsanvisning:Finns som pdf på learn. Annan valfri grammatikbok är också ok.
Bok / Antologi
Nordgren, P. M. (2021). Språk i sikte : barns interaktionsutveckling i relation till perception och kognition (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144135038
Bok / Antologi
Norling, M., & Magnusson, M. (Red.). (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan – flerdimensionella perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128181
Bok / Antologi
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
Övrigt:Tillgänglig på nätet
Myndighetspublikation
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.. Stockholm: Skolverket.
Övrigt:Tillgänglig på nätet
Myndighetspublikation
2. Språkstimulering
Alatalo, T. (2021). Högläsning: didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137889
Bok / Antologi
Alatalo, T. (Red.). (2019). Läsundervisningens grunder (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildnings AB. ISBN: 9789151102764
Läsanvisning:Valda delar
Bok / Antologi
Anna Eva, H., & Christina, R. (2021). Värt att veta om språkstörning (3 uppl.). Stockholm: Natur & kultur.
Bok / Antologi
Arnqvist, A. (2021). Kvantitativa data- exemplet barns läsande.. I Löfdahl Hultman, & Ribaeus (Red.), Förskollärarens metod och vetenskapsteori (2 uppl., ss. 1-14). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:Pdf i learn
Kapitel i bok (antologi)
Ashby, E. (2019). Språkstimulera mera!: att stötta barns språkutveckling (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144129464
Bok / Antologi
Forsberg Ahlcrona, M. (2009). Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan. (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Göteborg, Göteborg studies in educational sciences 287).
Läsanvisning:Pdf i learn
Avhandling
Håland Anveden, P. (2021). Den inkluderande förskolan (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:Finns som pdf på Learn
Bok / Antologi
Louie, B., & Sierschynski, J. (2015). Enhancing English learners' language development using wordless picture books. (Doktorsavhandling, University of Washington Tacoma, Washington, The Reading Teacher 69).
Läsanvisning:Pdf i learn
Avhandling
Norling, M., & Magnusson, M. (Red.). (2020). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan - flerdimensionella perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Petersen, P. (2022). Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144142395
Bok / Antologi
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Tillgänglig på nätet
Myndighetspublikation
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.. Stockholm: Skolverket.
Johansson, M. E. (2016). Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget. (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Göteborg, Early Childhood Education Journal 42).
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.