Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-04-04

Människan och den rörliga bilden (BQ2055)

V3AEN (VT22, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Axelson, T. (2014). Förtätade filmögonblick : den rörliga bildens förmåga att beröra (senaste). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:C:a 30 sidor som finns i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Barthes, R. (1977). Rethoric of the Image. I R. Barthes (Red.), Image Music Text ( ss. 32-51). London: Fontana Press.
    Läsanvisning:Publiceras i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Björkvall, A. (2019). visuella texten : multimodal analys i praktiken (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132747
    Läsanvisning:kapitel 1-5 och 7
    Bok / Antologi
  • Cutting, J. E. (2005). Percieving Scenes. I J. Anderson, & B. Fisher Anderson (Red.), Moving Image Theory – Ecological Considerations ( ss. s. 20). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
    Läsanvisning:Publiceras i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Davies, D. (2008). Vision, Touch, and Embodiment in The Thin Red Line. I D. Davies (Red.), The thin red line ( ss. s. 30). London: Routledge.
    Läsanvisning:Publiceras i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Eidsvik, C. (2005). Background Tracks in Recent Cinema. I J. Anderson, & B. Fisher Anderson (Red.), Moving Image Theory – Ecological Considerations ( ss. 70-78). Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
    Läsanvisning:Publiceras i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ferencz-Flatz, C., & Hanich, J. (2016). Editor’s Introduction: What is Film Phenomenology?. Studia Phaenomenologica, 16, 11-61. DOI: 10.5840/studphaen2016161
    Tidskriftsartikel
  • Grodal, T. (2008). The PECMA-flow. I T. Grodal (Red.), Embodied Visions ( ss. 145-157). Oxford: Oxford University Press.
    Läsanvisning:15 sidor i urval, publiceras i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Hayden, H. (2016). Om bildens retorik. I Bildens retorik (1 uppl., ss. 9-24). Stockholm: Faethon. ISBN: 9789198275926
    Läsanvisning:9-24
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindgren, S. (1999). Textuell analys: Semiotik och strukturalism. I S. Lindgren (Red.), Populärkultur: Teorier, metoder och analyser (2 uppl., ss. 61-73). Malmö: Liber.
    Läsanvisning:Finns som PDF i kursrum
    Kapitel i bok (antologi)
  • Plantinga, C. R. (2009). Moving viewers : American film and the spectator's experience (senaste). Berkeley, Calif: University of California Press. ISBN: 0520256956
    Läsanvisning:15 sidor i urval, publiceras i Learn
    Bok / Antologi
  • Sobchack, V. (2014). The Scene of the Screen: Envisioning Photographic, Cinematic, and Electronic “Presence”. I Carnal thoughts: embodiment and moving image culture (1 uppl., ss. 135-164). University of California Press.
    Läsanvisning:Finns som PDF på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • (2009). An introduction to multimodality. I C. Jewitt (Red.), The Routledge Handbook of Multimodal Analysis (1 uppl., ss. 14-27). London: Routledge.
    Läsanvisning:Finns som PDF på Learn
    Kapitel i bok (antologi)

Referenslitteratur

  • Gripsrud, J. (2000). Mediekultur, mediesamhälle (1 uppl.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 917173144X
    Bok / Antologi
  • Sprenger, F. Phenomenology, Immediacy, and Mediation : On Derrida, Meunier, and Landgrebe. I D. FAIRFAX, & J. HANICH (Red.), THE STRUCTURES OF THE FILM EXPERIENCE BY JEAN-PIERRE MEUNIER (1 uppl., ss. 288-302). Amsterdam: msterdam University Press. ISBN: 9462986568
    Läsanvisning:pdf
    Kapitel i bok (antologi)
  • Stam, R., Burgoyne, R., & Flitterman-Lewis, S. (1992). New vocabularies in film semiotics : structuralism, post-structuralism and beyond (1 uppl.). London: Routledge. ISBN: 0415065941
    Läsanvisning:Utdrag s28-40
    Bok / Antologi
  • Yacavone, D. (2016). Film and the Phenomenology of Art: Reappraising Merleau-Ponty on Cinema as Form, Medium, and Expression. New Literary History, 47(1), 159-185. DOI: 10.1353/nlh.2016.0001
    Tidskriftsartikel