Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
Bok / Antologi
2. Geometri
Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
Bok / Antologi
Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Text
3. Matematikdidaktik I
Bentley, P. O., & Bentley, C. (2016). Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105854
Bok / Antologi
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Vetenskapliga artiklar och skolverksmaterial kan tillkomma.
Text
4. Matematisk problemlösning i skolan
Boaler, J. (2022). Elephant in the classroom : helping children learn and love maths (3 uppl.). London: Souvenir Press. ISBN: 9781788169349
Bok / Antologi
Dahl, J. (2014). The problemsolving citizen. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
Avhandling
Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
Bok / Antologi
Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
Tidskriftsartikel
Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
Tidskriftsartikel
Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
Läsanvisning:Senaste utgåvorna
Myndighetspublikation
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
Text
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
Text
5. Envariabelanalys
Rodhe, S., & Sigstam, I. (2006). Naturlig matematik (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144020309
Bok / Antologi
6. Statistik och sannolikhetslära
Britton, T., & Garmo, H. (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 914402326X
Bok / Antologi
7. Matematikdidaktik II
Bentley, P. O., & Bentley, C. (2021). Milstolpar och fallgropar i gymnasieskolans matematik : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128273
Bok / Antologi
Björklund Boistrup, L. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145386
Bok / Antologi
Boström, E., & Palm, T. (2023). The effect of a formative assessment practice on student achievement in mathematics. Frontiers in Education, 8, 1-14. DOI: 10.3389/feduc.2023.1101192
Tidskriftsartikel
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Smith, M., & Stein, M. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 343-350.
Tidskriftsartikel
Utöver ovanstående förekommer artiklar och Skolverksmaterial.
Text
8. Matematikens historia för lärare
Flauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the learning of mathematics, 11(2), 3-6.
Tidskriftsartikel
Fried, M. (2001). Can Mathematics education and history of mathematics coexist?. Science and education, 10(4), 391-408.
Tidskriftsartikel
Furinghetti, F. (2000). The history of mathematics as a coupling link between secondary and university teaching. International journal of mathematics education in science and technology, 31(1), 43-51.
Tidskriftsartikel
Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 235-261. DOI: 10.1007/s10649-008-9174-9
Tidskriftsartikel
Panasuk, R. M., & Bolinger Horton, L. (2013). Integrating History of Mathematics into the Classroom: Was Aristotle Wrong?. Journal of Curriculum and Teaching, 2(2), 37-46. DOI: 10.5430/jct.v2n2p37
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier.
Zill, D. G., & El-Iraki, A. (2018). Differential equations : with boundary-value problems (Ninth edition, Metric version.). United States: Cengage Learning. ISBN: 9781337559881
Bok / Antologi
Referenslitteratur
Delkurser
1. Algebra
2. Geometri
Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
Bok / Antologi
3. Matematikdidaktik I
4. Matematisk problemlösning i skolan
5. Envariabelanalys
6. Statistik och sannolikhetslära
7. Matematikdidaktik II
8. Matematikens historia för lärare
9. Linjär algebra
10. Flervariabelanalys
11. Diskret matematik
12. Differentialekvationer och transformer
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.