Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-06-16

Matematik för lärare i gymnasieskolan (GMD33Y)

H3G7D (HT23, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Algebra
  • Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
    Bok / Antologi
2. Geometri
  • Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
    Bok / Antologi
  • Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
    Text
3. Matematikdidaktik I
  • Bentley, P. O., & Bentley, C. (2016). Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105854
    Bok / Antologi
  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
    Bok / Antologi
  • Vetenskapliga artiklar och skolverksmaterial kan tillkomma.
    Text
4. Matematisk problemlösning i skolan
  • Boaler, J. (2022). Elephant in the classroom : helping children learn and love maths (3 uppl.). London: Souvenir Press. ISBN: 9781788169349
    Bok / Antologi
  • Dahl, J. (2014). The problemsolving citizen. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
    Avhandling
  • Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
    Bok / Antologi
  • Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
    Tidskriftsartikel
  • Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
    Tidskriftsartikel
  • Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
    Tidskriftsartikel
  • Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
    Läsanvisning:Senaste utgåvorna
    Myndighetspublikation
  • Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
    Tidskriftsartikel
  • Taflin, E. (2007). Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Institutionen för matematik och matematisk statistik 1). Hämtad från https://www.skolporten.se/forskning/avhandling/matematikproblem-i-skolan-br-for-att-skapa-tillfallen-till-larande/.
    Läsanvisning:ISBN 978-91-7264-397-0, ISSN 1102-8300
    Avhandling
  • Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
    Text
  • Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.
    Text
5. Envariabelanalys
  • Rodhe, S., & Sigstam, I. (2006). Naturlig matematik (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144020309
    Bok / Antologi
6. Statistik och sannolikhetslära
  • Britton, T., & Garmo, H. (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 914402326X
    Bok / Antologi
7. Matematikdidaktik II
  • Bentley, P. O., & Bentley, C. (2021). Milstolpar och fallgropar i gymnasieskolans matematik : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128273
    Bok / Antologi
  • Björklund Boistrup, L. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande (Andra upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147145386
    Bok / Antologi
  • Boström, E., & Palm, T. (2023). The effect of a formative assessment practice on student achievement in mathematics. Frontiers in Education, 8, 1-14. DOI: 10.3389/feduc.2023.1101192
    Tidskriftsartikel
  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
    Bok / Antologi
  • Smith, M., & Stein, M. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 343-350.
    Tidskriftsartikel
  • Utöver ovanstående förekommer artiklar och Skolverksmaterial.
    Text
8. Matematikens historia för lärare
  • Flauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the learning of mathematics, 11(2), 3-6.
    Tidskriftsartikel
  • Fried, M. (2001). Can Mathematics education and history of mathematics coexist?. Science and education, 10(4), 391-408.
    Tidskriftsartikel
  • Furinghetti, F. (2000). The history of mathematics as a coupling link between secondary and university teaching. International journal of mathematics education in science and technology, 31(1), 43-51.
    Tidskriftsartikel
  • Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 235-261. DOI: 10.1007/s10649-008-9174-9
    Tidskriftsartikel
  • Panasuk, R. M., & Bolinger Horton, L. (2013). Integrating History of Mathematics into the Classroom: Was Aristotle Wrong?. Journal of Curriculum and Teaching, 2(2), 37-46. DOI: 10.5430/jct.v2n2p37
    Tidskriftsartikel
  • Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier.
    Myndighetspublikation
9. Linjär algebra
  • Sparr, G. (1994). Linjär algebra (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144197524
    Bok / Antologi
  • Sparr. (Red.). (2016). Övningar i linjär algebra (9 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144116075
    Bok / Antologi
10. Flervariabelanalys
  • Adams, R. A. (. A., & Essex, C. (2013). Calculus : a complete course (8 uppl.). Toronto: Pearson. ISBN: 9780321781079
    Bok / Antologi
11. Diskret matematik
  • Biggs, N. (2002). Discrete mathematics (2 uppl.). Oxford: Oxford Univ. Press. ISBN: 0198507178
    Bok / Antologi
12. Differentialekvationer och transformer
  • Zill, D. G., & El-Iraki, A. (2018). Differential equations : with boundary-value problems (Ninth edition, Metric version.). United States: Cengage Learning. ISBN: 9781337559881
    Bok / Antologi

Referenslitteratur

Delkurser

1. Algebra
2. Geometri
  • Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
    Bok / Antologi
3. Matematikdidaktik I
4. Matematisk problemlösning i skolan
5. Envariabelanalys
6. Statistik och sannolikhetslära
7. Matematikdidaktik II
8. Matematikens historia för lärare
9. Linjär algebra
10. Flervariabelanalys
11. Diskret matematik
12. Differentialekvationer och transformer