Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- visa förståelse för och diskutera olika problem i samband med bedömning av språkfärdigheter i svenska som andraspråk
- problematisera bedömning av skrivna andraspråksinlärares skrivna texter i relation till styrdokument
- visa fördjupad förståelse av skillnader mellan vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk
- analysera svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv med fokus på diskurs och text
- analysera och diskutera skolans olika texter i ett andraspråksperspektiv med avseende på genrer, diskurs och ordförråd
Innehåll
Denna kurs behandlar olika typer av skriven text ur ett diskursperspektiv. Särskilt belyses relationen mellan kunskapsrelaterat språk och vardagsspråk. Inom kursens ram analyseras läromedelstexter från ett andraspråksperspektiv. Bedömning av inlärares skriftspråkskompetens problematiseras och diskuteras i relation till styrdokument.
Examinationsformer
Kursen examineras genom fortlöpande bedömning av aktivt deltagande i seminarier, genom skriftliga och muntliga uppgifter samt hemtentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv I, 7,5 hp
Övrigt
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning II.