Kursplan

Management och tolkning av kulturarv

Kurskod
KG3018
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Kulturgeografi (KGA)
Ämnesgrupp
Kultur- och samhällsgeografi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Kulturgeografi1
Turismvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
2A1F
Fastställd
Fastställd 2014-12-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2015-01-12.

Lärandemål

Studenten förväntas efter genomgången kurs kunna:

  • översiktligt redogöra för kunskapsområdet, inbegripet aktuell forskning om kulturarv.
  • analysera kulturarvets betydelse i upplevelseekonomin och dennas betydelse i strukturförändringar och regional utveckling.
  • analysera de ekonomiska, sociala och kulturella konsekvenserna av hur kulturarvsmiljöer sköts.
  • redogöra för hållbarhetsfrågor relaterade till kulturarv.
  • visa förståelse för hur interpretation av aktuella miljöer är relaterade till övergripande tankeströmningar och ideologiska synsätt.
  • visa förståelse för landskapsanalys och olika metoder för interpretation.

Innehåll

Kursen behandlar förhållandet att natur- och kulturarv har blivit allt viktigare som en resurs för regional utveckling och turism. Vidare uppmärksammas natur- och kulturarvets komplexa karaktär och hur detta kan användas både för att förstärka attraktionskraften och identiteten hos en viss plats. Förmågan att skärskåda processer som leder till förändring särskilt när det gäller det agrara och industriella arvet kommer att behandlas i kursen. Kursen tar också upp möjligheten att skapa hållbara turismprodukter baserade på olika arv. Managementfrågor som rör natur – och kulturarv behandlas i kursen inklusive hur interpretativt skrivande och s.k. storytelling får en alltmer framskjuten plats i upplevelseekonomin.

Examinationsformer

Obligatoriskt deltagande i seminarier (2,5 hp), fältarbete/exkursion (1 hp) samt inlämning av ett individuellt PM (4 hp).

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, fältarbete/exkursion samt skrivande av PM.

Betyg

Som betygsskala används A–F.

Seminarier och fältarbete/exkursion (U-G).
Vid sent inlämnat PM kan ej högre betyg än godkänt (G) uppnås.

Förkunskapskrav

  • Filosofie Kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi, kulturgeografi, turismvetenskap samt Engelska 6

Övrigt

Maximalt fem examinationstillfällen.
Ersätter KG3012.