Kursplan

Kvantitativ metod

Kurskod
GTR3A4
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Turismvetenskap (TRU)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Kulturgeografi1
Turismvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
2G2F
Fastställd
Fastställd 2024-02-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för olika vetenskapstraditioner och begrepp inom kvantitativ metod 
  • beskriva forskningsprocessens steg vid kvantitativa studier
  • planera för genomförande av en mindre kvantitativ studie
  • genomföra statistiska analyser med avseende på deskription och samband
  • rapportera och presentera resultaten av statistiska analyser
  • redogöra för etiska aspekter vid genomförande av kvantitativa studier

Innehåll

Kursen introducerar kvantitativa forskningsmetoder och kursen består av tre moduler. I den första modulen behandlas olika vetenskapstraditioner och begrepp inom kvantitativ metod, samt forskningsprocessens steg med fokus på metoder för design, datainsamling och analys vid kvantitativa studier. I den andra modulen läggs fokus på planering av en mindre kvantitativ undersökning. I den tredje modulen introduceras statistiska metoder med fokus på deskriptiv och sambandsanalys.
 

Examinationsformer

  • Onlinetentamen
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

För att uppnå betyg högre än C på kursen krävs betyg högre än C på alla tre moduler. 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Kvantitativ metod - 2,5 hp | A–F
  • Planering av kvantitativ studie - 2,5 hp | A–F
  • Statistisk analys - 2,5 hp | A–F

Behörighet

  • 60 hp inom samhällsvetenskapligt område

Övrigt

Ersätter TR2004.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.