Kursplan

Läs- och skrivinlärning för förskollärare i förskoleklass

Kurskod
GSV2P9
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska (SVE)
Ämnesgrupp
Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2021-04-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-04-12.

Lärandemål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande utvecklar kunskaper om barns läs- och skrivutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv samt didaktiska och metodiska kunskaper och förmågor för undervisning i läsning och skrivning.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera vetenskapligt grundade teorier om elevers läs- och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
  • redogöra för och reflektera över läs- och skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
  • reflektera över barns skriftbruk i och utanför skolan samt hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
  • diskutera hur olika medieformer kan användas för såväl elevers läs- och skrivutveckling som för utvecklandet av nya former av läs- och skrivundervisning
  • reflektera över och använda metoder i läs- och skrivundervisning samt förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för alla elevers läs- och skrivutveckling
  • bedöma elevers läs- och skrivförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning och skrivande kan genomföras i förskoleklass och i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
  • beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över individualiserad läs- och skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
  • sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
  • självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.

Innehåll

I kursen behandlas teoretiska och didaktiska perspektiv på språkutveckling med fokus på läs- och skrivinlärning, läsutveckling och skrivutveckling. Särskild tonvikt läggs vid vetenskapligt grundade samt beprövade metoder för en läs- och skrivundervisning som främjar alla elevers lärande. Kursen inriktas också mot språkmiljöer och organisation av undervisning samt hur varierade uttrycksformer och arbetssätt kan stimulera elevers språkutveckling och lärande i ett flerspråkighetsperspektiv. Vidare behandlas samspelet mellan barns skriftbruk i och utanför skolan och dess betydelse för undervisning. Dessutom fokuseras bedömning av elevers läs- och skrivförmåga samt läs- och skrivsvårigheter. Även språkets betydelse för kommunikation, meningsskapande och inlärning behandlas.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntlig och skriftlig redovisning av genomförda metodikuppgifter, en skriftlig individuell hemtentamen och en avslutande skriftlig tentamen.

Arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar, metodikuppgifter att genomföra med de egna eleverna, studiegruppsarbete och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

Denna kurs vänder sig till verksamma lärare i förskoleklass och förutsätter att den studerande kan genomföra vissa moment i den egna verksamheten.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Den sökande ska ha en förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) eller äldre motsvarighet, vara anställd för undervisning i förskoleklass och ha en arbetsgivare (kommun eller enskild huvudman) som har godkänt deltagandet. Den som söker till denna kurs utan godkännande från arbetsgivaren är inte behörig att delta.