Kursplan

Svenska som andraspråk för lärare åk 4-6, 30 hp (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet II

Kurskod
GSS24B
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2018-09-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-13.
Nedlagd
2022-02-01

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar fördjupade och vidgade kunskaper i svenska som andraspråk i ett didaktiskt perspektiv. Sammantaget utvecklar den studerande förståelse av såväl ämnesteoretiska som ämnesdidaktiska frågor. Inom ramen för kursen utvecklar också den studerande sin värderingsförmåga och förhållningssätt för att planera, genomföra och utvärdera utbildning för elever med svenska som andraspråk. Den studerande utvecklar även förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.

Delkurser

1.
Flerspråkighet, 7,5 högskolepoäng

Delkursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper kring förutsättningar för flerspråkighet såväl ur ett individ- som ett samhällsperspektiv. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp inom flerspråkighetsfältet
  • redogöra för och problematisera faktorer som kan påverka individers flerspråkiga utveckling med fokus på barn och ungdomar
  • redogöra för samt diskutera flerspråkig identitet med fokus på barn och ungdomar
  • planera och diskutera undervisning med utgångspunkt i flerspråkighet och multimodalitet som resurser för lärande.

2.
Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv, 7,5 högskolepoäng

Delkursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om och förståelse för hur inlärning av fonologi, syntax, morfologi och semantik kan främjas i andraspråksundervisning. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv
  • urskilja morfologiska, syntaktiska och semantiska drag och benämna dem med språkvetenskaplig terminologi
  • redogöra för den grammatiska och lexikala utvecklingen hos ungdomar med svenska som första och andraspråk
  • analysera och bedöma talad och skriven andraspråkssvenska på olika nivåer
  • tillämpa sina kunskaper i genomförandet av en enkel performansanalys
  • redogöra för svenska språkets uttal i ett andraspråksperspektiv
  • visa förståelse för talets allmänna villkor liksom för de skillnader som ligger till grund för olika språks fonologi.

3.
Skriftspråksutveckling på ett andraspråk, 7,5 högskolepoäng

Delkursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om och förståelse för villkor för skriftspråksutveckling på ett andraspråk för barn och ungdomar. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för särdrag i svenskt skriftspråk kontrasterat mot andra skriftspråk
  • diskutera heterogenitet som råder bland andraspråkselever, vad gäller förkunskaper för skriftspråksutveckling på svenska som andraspråk
  • diskutera förändringar i skriftspråksanvändning bland barn och ungdomar som skett med utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologi
  • redogöra för betydelsen som skriftspråksutveckling på andra språk som barnet behärskar, har för utvecklingen i svenska och för barnets utveckling i stort i skolan
  • argumentera för olika sätt att arbeta med skrift och digitala medier i klassrum
  • planera och organisera undervisning som gynnar skriftspråksutveckling hos andraspråkselever
  • bedöma och analysera skriftspråksutveckling hos andraspråkselever och relatera dessa till undervisningsplanering.

4.
Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet, 7,5 högskolepoäng

Delkursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om olika sätt att organisera den pedagogiska verksamheten utifrån teorier gällande andraspråksinlärning och interkulturellt lärande. I denna delkurs behandlas i synnerhet didaktiska frågor av relevans för flerspråkiga elever. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för några grundläggande teorier gällande andraspråksinlärning och interkulturellt lärande
  • diskutera mottagande av nyanlända elever i den svenska skolan med utgångspunkt i interkulturella och flerspråkiga förhållningssätt
  • kritiskt reflektera och diskutera frågor om mångfald, etnicitet, minoritet och identitet i skolan med utgångspunkt i styrdokument
  • planera, analysera och reflektera över undervisning i svenska som andraspråk och göra relevanta prioriteringar utifrån gällande styrdokument och centrala teorier för andraspråksinlärning och interkulturalitet
  • visa förmåga att planera pedagogisk verksamhet där andraspråksinlärare ingår, där väl avvägda val görs när det gäller arbetssätt och undervisningsform utifrån aktuell situation och målgrupp
  • på ett grundläggande sätt redogöra för teorier om relationer mellan språk och lärande.

Innehåll

Inom kursen utvecklar den studerande ämneskunskaper och ämnesdidaktiska kunskaper inom svenska som andraspråk. Kursen innehåller fyra delkurser. Samtliga delkurser har en didaktisk inriktning där den studerande utvecklar sina färdigheter att planera, genomföra och analysera undervisning för nyanlända och flerspråkiga elever med svenska som andraspråk, utifrån teorier om flerspråkighet och mångfald som resurser. I samtliga delkurser relateras innehållet såväl till aktuella styrdokument som till relevant forskning inom området.

Delkurser

1.
Flerspråkighet, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas flerspråkighet på individ-, grupp- och samhällsnivå. Grundläggande begrepp inom flerspråkighetsfältet diskuteras och faktorer som kan påverka individens flerspråkiga utveckling och identitet belyses. Den studerande genomför en didaktisk uppgift där flerspråkighet och multimodalitet uppmärksammas som resurs för lärande.

2.
Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas det svenska språkets struktur ur ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller fonologi, morfologi, syntax och lexikon. Särskild tyngdpunkt läggs på sådana företeelser som brukar orsaka svårigheter för inlärare av svenska som andraspråk. Genom användning av performansanalys analyseras autentiskt elevmaterial. Vidare diskuteras grammatikens roll i undervisningen i Svenska som andraspråk. Kursen innehåller också en kritisk orientering om ordböcker, grammatiska handböcker och annan hjälplitteratur.

3.
Skriftspråksutveckling på ett andraspråk, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas forskning om skriftspråksutveckling och skriftspråksanvändning i ett flerspråkighets- och andraspråksperspektiv. Inom ramen för delkursen ska den studerande tillägna sig och reflektera över en forskningstext inom litteracitetsområdet, och skriva en reflekterande rapport av en forskningstext enligt vedertagna akademiska normer. Inom delkursens ram ska den studerande planera undervisning för att främja elevers utveckling av strategier för läsande och skrivande med utgångspunkt i elevers tidigare skriftspråksfärdigheter både på svenska och andra språk, möta, ta till vara och utveckla de kunskaper och erfarenheter som elever har från olika textvärldar som de mött utanför skolan, i synnerhet digitala textvärldar. I delkursen behandlas även bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling.

4.
Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet, 7,5 högskolepoäng

I denna delkurs behandlas didaktiska frågor för undervisning i svenska som andraspråk men även planering och organisering av samarbete med modersmålslärare- och handledare samt andra ämneslärare. Inom delkursens ram behandlas grundläggande teorier och begrepp om språk- och kunskapsutveckling i ett andraspråksperspektiv där tid för att lära ett andraspråk, bas och utbyggnad, vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk belyses. Ett interkulturellt förhållningssätt diskuteras inom vilket frågor om språklig och kulturell mångfald samt frågor om makt, diskriminering och rasism behandlas. Särskilt fokus riktas även mot mottagande och bemötande av nyanlända elever i skolan. Genrepedagogik och transspråkande som pedagogik introduceras och diskuteras likväl som andra språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. I delkursen ingår uppgifter av didaktisk art i klassrum, genomförande av lektionsplaneringar genom individuell redovisning av didaktiskt ställningstagande, som även upprepar sig i den avslutande hemtentamen.

Examinationsformer

Delkurserna examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter samt en hemtentamen per delkurs.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatoriska nätbaserade seminarier och diskussionsforum. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar undervisande lärare om ersättningsuppgift eller om den studerande ska göra momentet vid ett senare kurstillfälle.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För VG på kursen krävs VG på minst tre av delkurserna.

Betygsrapportering:
Modul 1: Flerspråkighet - 7,5 hp
Modul 2: Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv - 7,5 hp
Modul 3: Skriftspråksutveckling på ett andraspråk - 7,5 hp
Modul 4: Lärande i det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet - 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.

Ersätter SS1093.