Kursplan

Kommunikation och berättande i ett flerspråkigt klassrum för grundlärare årskurs F-3

Kurskod
GPG2YG
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2022-11-16.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-16.

Lärandemål

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Språkutveckling i ett flerspråkigt klassrum, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teoretiska perspektiv på språk och kommunikation och dess betydelse för barns meningsskapande,
  • visa kunskap om villkor för andraspråkselevers lärande,
  • visa kunskap om hur multimodala arbetsformer och estetiska lärprocesser kan användas i språkutvecklande arbete i flerspråkiga klassrum,
  • visa kunskap om barns språkutveckling med fokus på barns bild- och musikskapande och lekens roll i den pedagogiska verksamheten.

2.
Berättande och multimodal gestaltning, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att analysera och diskutera skönlitterära texter ur ett didaktiskt perspektiv,
  • visa förmåga att använda och levandegöra berättelser för barn och unga genom att använda olika medier och gestaltningsformer,
  • visa förmåga att välja innehåll och gestaltningsformer för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 i syfte att utveckla alla elevers kommunikativa kompetens,
  • visa förmåga att, i tal och skrift, analysera och argumentera för olika undervisningsinnehåll utifrån perspektiv på kommunikation och berättande i ett flerspråkigt klassrum.

Innehåll

.

Delkurser

1.
Språkutveckling i ett flerspråkigt klassrum, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar språk som redskap för kommunikation och lärande. Den tar sin utgångspunkt i språkutvecklande arbetssätt i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med fokus på undervisning för hållbar utveckling. Inom delkursen behandlas betydelsen av språk och kommunikation för barns lärande. På språk och kommunikation ges vetenskapliga perspektiv. Relationer mellan barns lärande och deras kommunikativa förmågor betonas. Vidare behandlas hur multimodala arbetsformer och estetiska lärprocesser kan främja språkutveckling i flerspråkiga klassrum. I delkursen studeras även ett vidare språkbegrepp där barns utveckling inom bild, musik och lek särskilt beaktas.

2.
Berättande och multimodal gestaltning, 7,5 högskolepoäng

Den studerande får i denna delkurs möta olika texter för elever i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och ur ett didaktiskt perspektiv diskutera och analysera dessa. Vidare får den studerande möjlighet att prova att levandegöra berättelser med hjälp av gestaltande arbetssätt samt reflektera över hur multimodala och estetiska arbetsformer kan användas som pedagogiska verktyg. Den studerande får aktivt använda olika medier och medel, såsom lek, bild,drama, musik och digitala resurser, för att skapa språkstimulering av olika slag.

Examinationsformer

  • Muntliga, skriftliga och gestaltande uppgifter
  • Skriftlig hemtentamen

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten samt fältstudier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Språkutveckling i ett flerspråkigt klassrum - 7,5 hp
  • Berättande och multimodal gestaltning - 7,5 hp

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.

Förkunskapskrav

  • Tematisk kurs inom SO, NO och teknik för grundlärare årskurs F-3, 30 hp, Utveckling och lärande i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp samt Svenska 1 för grundlärare F-3: Barns språkutveckling, språklig variation samt barn- och ungdomslitteratur, 15 hp

Övrigt

Ersätter GSV22L.

I kursen ingår en obligatorisk träff om max två dagar på campus.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.