Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- ha kännedom om förskolan och den svenska ungdomsskolan, såväl grund- som gymnasieskolan, dess organisation och styrning,
- visa kunskap om värdegrunden och demokratimål i svensk läroplan,
- visa viss kännedom om lärarutbildning i Sverige,
- jämföra obligatorisk och frivillig skola, dess organisation och styrning i Sverige med utbildning i det egna landet.
Innehåll
I kursen behandlas hur utbildning för barn och ungdomar ser ut just nu i Sverige, med viss historisk översikt. Särskilda teman som belyses är demokratins betydelse för den svenska skolan, arbetet med barn med särskilda behov och användningen av IT i skolan. I kursen behandlas även svensk lärarutbildning över tid, med lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna som exempel. Utbildning på olika nivåer i det egna landet jämförs med utbildning i Sverige.
Examinationsformer
Examination sker genom kontinuerliga bedömningar samt genom en uppsats vid kursens slut. Betyg rapporteras som ett moment.
Arbetsformer
Huvudsakliga arbetsformer är litteraturstudium, föreläsningar, seminarier och fältstudier i en skola i kommunen.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska för dig med utländska betyg)
Övrigt
Kursen är endast tillgänglig för besökande utländska studenter.
All undervisning sker på engelska.
All undervisning sker på engelska.