Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- ha kännedom om förskolan och den svenska ungdomsskolan, såväl grund- som gymnasieskolan, dess organisation och styrning,
- visa kunskap om värdegrunden och demokratimål i svensk läroplan,
- visa viss kännedom om lärarutbildning i Sverige,
- jämföra obligatorisk och frivillig skola, dess organisation och styrning i Sverige med utbildning i det egna landet.
Innehåll
I kursen behandlas hur utbildning för barn och ungdomar ser ut just nu i Sverige, med viss historisk översikt. Särskilda teman som belyses är demokratins betydelse för den svenska skolan, arbetet med barn med särskilda behov och användningen av IT i skolan. I kursen behandlas även svensk lärarutbildning över tid, med lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna som exempel. Utbildning på olika nivåer i det egna landet jämförs med utbildning i Sverige.
Examinationsformer
Examination sker genom kontinuerliga bedömningar samt genom en uppsats vid kursens slut. Betyg rapporteras som ett moment.
Arbetsformer
Huvudsakliga arbetsformer är litteraturstudium, föreläsningar, seminarier och fältstudier i en skola i kommunen.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. Undantag beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen är endast tillgänglig för besökande utländska studenter.
All undervisning sker på engelska.
All undervisning sker på engelska.