Kursplan

Utbildningssystemet i Sverige

Kurskod
GPE2SA
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogik (PEA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2021-12-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-01-26.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • ha kännedom om förskolan och den svenska ungdomsskolan, såväl grund- som gymnasieskolan, dess organisation och styrning,
  • visa kunskap om värdegrunden och demokratimål i svensk läroplan,
  • visa viss kännedom om lärarutbildning i Sverige,
  • jämföra obligatorisk och frivillig skola, dess organisation och styrning i Sverige med utbildning i det egna landet.

Innehåll

I kursen behandlas hur utbildning för barn och ungdomar ser ut just nu i Sverige, med viss historisk översikt. Särskilda teman som belyses är demokratins betydelse för den svenska skolan, arbetet med barn med särskilda behov och användningen av IT i skolan. I kursen behandlas även svensk lärarutbildning över tid, med lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna som exempel. Utbildning på olika nivåer i det egna landet jämförs med utbildning i Sverige.

Examinationsformer

Examination sker genom kontinuerliga bedömningar samt genom en uppsats vid kursens slut. Betyg rapporteras som ett moment.

Arbetsformer

Huvudsakliga arbetsformer är litteraturstudium, föreläsningar, seminarier och fältstudier i en skola i kommunen.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. Undantag beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen är endast tillgänglig för besökande utländska studenter.
All undervisning sker på engelska.