Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande kunskaper i teknik passande för undervisning i förskoleklass och årskurs 1-6,
- diskutera och problematisera centrala samband mellan teknik, människa, samhälle och natur i aktuella och historiska sammanhang,
- tillverka och utvärdera tekniska konstruktioner,
- tillämpa styrning av tekniska artefakter genom enkel programmering samt reflektera över hur programmering kan användas i undervisningen,
- diskutera elevers lärande, intressen och begreppsbildning i teknik,
- planera och reflektera över undervisning i teknik utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk litteratur,
- diskutera och problematisera bedömning och betygsättning för att utveckla elevers lärande i teknik.
Innehåll
I kursen behandlas teknik utifrån elevnära exempel hämtade från vardag och samhälle. Övergripande studeras teknikutvecklingsarbetets olika faser samt tekniska system i hemmet och i samhället. I kursen behandlas teknikens funktioner och hur olika arbetssätt kan användas i undervisningen. Vidare behandlas ämnesdidaktiska perspektiv på elevers lärande i teknik. Elevers intressen och begreppsbildning i teknik diskuteras utifrån aktuell ämnesdidaktisk forskning. En del av kursen utgörs av kursdeltagarens planering av undervisning i teknik. Olika typer av bedömning behandlas och reflektion över den egna planeringen ingår som en viktig del i kursen.
Examinationsformer
- seminarium
- muntlig och skriftlig redovisning
- skriftlig rapport
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar samt skriftlig rapport - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
I kursen ingår en campusdag med praktiska övningar. I övrigt ges kursen genom nätbaserad undervisning. För att kunna delta krävs att den studerande har tillgång till dator med internetuppkoppling, webbkamera och headset.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.