Kursplan

Hållbar produktion

Kurskod
GMT34Q
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Maskinteknik (MTA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-05-30.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-07-04.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva vikten och nödvändigheten av hållbar tillverkning,
  • föreslå strategier för att minska tillverkningens miljöpåverkan, inklusive resurseffektivitet och avfallsminskning,
  • identifiera och diskutera hållbara tillverkningsmetoder och teknologier,
  • förklara vilken roll hållbara material och förnybar energi spelar i hållbar tillverkning,
  • diskutera betydelsen av den cirkulära ekonomin (återtillverkning och återvinning) för hållbar tillverkning,
  • analysera fallstudier av framgångsrika initiativ för hållbar tillverkning.

Innehåll

Kursen behandlar de grundläggande principerna och praxis för hållbar tillverkning. Vidare behandlas tillverkningens påverkan på miljön, samhället och ekonomin, och strategier för att minimera denna påverkan introduceras. Nyckelämnen inkluderar resurseffektivitet, avfallsminskning, förnybar energi, hållbara material, cirkulär ekonomi och framväxande teknologier och verktyg som främjar hållbarhet i tillverkningen. Ur Agenda 2030 diskuteras följande: Mål 8.4 – ”Använda metoder som ökar resurseffektiviteten i produktionen” , Mål 9.4 – ” Tillämpa tekniker för effektivare resursanvändning”, ”Tillämpa rena och miljövänliga tekniker och industriprocesser” och Mål 12.4-”Främja tekniska lösningar som minskar mängden avfall” .

Examinationsformer

  • Salstentamen
  • Inlämningsuppgift
  • Seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Salstentamen - 4 hp | U, 3, 4, 5
  • Inlämningsuppgift - 2 hp | U–G
  • Seminarium - 1,5 hp | U–G

Behörighet

  • Produktionsteknik 7,5 hp

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.