Kursplan

Introduktion till IT och digitala tjänster

Kurskod
GIK2YM
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-11-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-29.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva grundläggande begrepp inom IT och digitala tjänster
  • beskriva koncept, teorier och principer inom IT och digitala tjänster
  • redogöra för grundläggande principer inom systemutveckling
  • redogöra för aktuella forskningsfrågor inom området för data- och systemvetenskap
  • redogöra för hur IT-utveckling och IT-användning påverkar människor och verksamheter

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • söka, samla in, jämföra och sammanfatta vetenskaplig litteratur inom området för digitala tjänster
  • utvärdera digitala tjänster utifrån identifierade kriterier

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande begrepp och teorier inom IT-området. I kursen ingår att självständigt söka vetenskaplig litteratur om utveckling och forskning inom området för digitala tjänster. IT:s roll i samhället behandlas utifrån hållbarhetsaspekter och etiska perspektiv. Vidare utvärderas en digital tjänsts kvalitet utifrån funna och definierade kriterier givet såväl tjänste- som kommunikationsinnehåll, med syfte att ta fram förändringsförslag.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgift (grundläggande begrepp) - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (teori) - 1,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (rapport systemutveckling) - 2,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (rapport utvärdering digital tjänst) - 2,0 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Material och undervisning kan förekomma på engelska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.