Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- beskriva grundläggande begrepp inom IT och digitala tjänster
- beskriva koncept, teorier och principer inom IT och digitala tjänster
- redogöra för grundläggande principer inom systemutveckling
- redogöra för aktuella forskningsfrågor inom området för data- och systemvetenskap
- redogöra för hur IT-utveckling och IT-användning påverkar människor och verksamheter
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- söka, samla in, jämföra och sammanfatta vetenskaplig litteratur inom området för digitala tjänster
- utvärdera digitala tjänster utifrån identifierade kriterier
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande begrepp och teorier inom IT-området. I kursen ingår att självständigt söka vetenskaplig litteratur om utveckling och forskning inom området för digitala tjänster. IT:s roll i samhället behandlas utifrån hållbarhetsaspekter och etiska perspektiv. Vidare utvärderas en digital tjänsts kvalitet utifrån funna och definierade kriterier givet såväl tjänste- som kommunikationsinnehåll, med syfte att ta fram förändringsförslag.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift (grundläggande begrepp) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (teori) - 1,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (rapport systemutveckling) - 2,5 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (rapport utvärdering digital tjänst) - 2,0 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Material och undervisning kan förekomma på engelska.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.