Kursplan

Visuell identitet

Kurskod
GIK2AM
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2019-08-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-15.
Nedlagd
2021-11-08

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna


Kunskap och förståelse
  • definiera och använda termer inom visuell kommunikation, den kreativa processen, grafisk design och profilering
  • använda grundläggande kommunikationsteorier för att analysera och förklara visuell kommunikation
  • visa grundläggande förståelse för de färgsystem som används inom visuell kommunikation
  • redogöra för för- och nackdelar med vektor- respektive pixelbaserade bilder

Färdighet och förmåga
  • genomföra efterforskning som ligger till grund för skapandet av en grafisk design eller redesign genom en iterativ designprocess
  • skapa ändamålsenliga grafiska profilprogram och motivera val och prioriteringar
  • granska och utvärdera grafiska profilprogram utifrån deras sammanhang
  • nyttja programvaran Adobe Illustrator i sitt design- och illustrationsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • föra en dialog kring bildbudskap, bildmanér, bildretorik och bildetik

Innehåll

Kursens innehåll bottnar i att teoretiska kunskaper inom grafisk profilering, varumärken, färg- och formlära omsätts i praktiken och en större del av kursens examinationsmoment utgörs av just praktiska designuppgifter.

Genom en iterativ designprocess tränas studenten i att skapa visuella identiteter och att utvärdera grafiska profiler baserade på bland annat tekniska krav, organisationens varumärke och dess identitet och image. Programvaran Adobe Illustrator används till designen.

Kursen berör vikten av bakgrundsundersökning för att kartlägga varumärkets identitet och målsättningen med den visuella identiteten. Därutöver behandlar kursen teorier och modeller inom kommunikation och grundläggande semiotikbegrepp.

I kursen identifieras och behandlas teorier kring bildbudskap, bildmanér, bildretorik och bildetik för att stärka ett varumärkes identitet.

Studenterna lär sig skillnaden mellan vektorbaserad och pixelbaserad grafik. Vidare behandlas olika färgmodeller och deras användningsområden.

Terminologin inom området diskuteras och används aktivt för att studenten ska kunna redogöra för sin arbetsprocess och design, och i förlängningen även självständigt tillgodogöra sig ytterligare kunskaper inom området.

Examinationsformer

Kursen examineras genom
  • skriftlig salstentamen (1,5 hp)
  • inlämningsuppgifter, seminarier och workshops (5 hp)
  • skriftlig inlämningsuppgift (1 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar, lektioner, obligatoriska seminarier och workshops

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

Bedömningar av respektive prestation sker endast under den tidsperiod som framgår av presenterad studiehandledning.