Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- ange övergripande moment i renderingsträdet för HTML (Hypertext Markup Language) och CSS (Cascading Style Sheets)
- lista progressionen i kaskaden för CSS
- identifiera exempel för hur enhetshantering i CSS påverkar möjligheterna att skapa responsiv webbdesign
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda ett urval av HTML-element för att strukturera information i en webbplats
- tillämpa en CSS-arkitektur baserat på komponentdriven design
- använda CSS-tekniker för att designa responsiva webbkomponenter till en webbplats
- använda vanligt förekommande verktyg och arbetssätt i webbutvecklingsarbetet
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande HTML och CSS, så som element, attribut, nästling, dokumentdisposition, sektionering, länkning, deklarationer, egenskaper och värden.
Vidare kartläggs vilken roll HTML och CSS har inom webbutveckling, samt vilka övergripande faktorer som är avgörande för att webbplatser ska vara responsiva, skalbara och optimerade.
Kursen behandlar även hur parsningsprocessen hos CSS påverkar våra möjligheter att konstruera responsiva och skalbara webbplatser.
Vidare förklaras termen komponentdriven design samt namngivningskonventioner som BEM (Block Element Modifier) med varianter på filstrukturer som tillsammans förenklar komponentdriven design.
Slutligen behandlar kursen CSS-tekniker för responsiv webbdesign som bl.a. Flexbox
och CSS-Grid, samt samspelet dem emellan. Även vanligt förekommande verktyg och
arbetsätt vid webbutveckling gås igenom.
Examinationsformer
- Tentamen (1,5 hp)
- Laborationer (2 hp)
- Projektarbete (4 hp)
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan ej ingå i examen tillsammans med kurserna Publicering på Internet, Design och publicering av webbsidor, Internet och WWW eller Webbdesign 1.