Kursplan

Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning

Kurskod
GIH2YX
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2022-11-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-11-14.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande, utifrån den kunskapsbas som lagts i Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, tillägnar sig fördjupade kunskaper i idrotts- och hälsovetenskap med fokus på didaktiska frågeställningar.

Delkurser

1.
Friluftsliv med didaktisk inriktning, 4 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
  • visa kunskaper i friluftslivsteknik med fokus på ledarskap och säkerhet under vinterinriktat friluftsliv i olika miljöer
  • röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom vinterinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet
  • analysera vinterinriktat friluftsliv ur ett normkritiskt perspektiv
  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla förmågan att utöva vinterinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet.

2.
Humanbiologi med didaktisk inriktning, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande idrottsfysiologi
  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers kunskaper i träningslära
  • planera, genomföra och utvärdera uthållighetsträning, styrketräning och rörlighetsträning för olika målgrupper utifrån humanbiologisk kunskap
  • analysera och problematisera undervisning i hälsa utifrån föreställningar om kroppen som objekt såväl som subjekt.

3.
Rörelse med didaktisk inriktning, 11 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • planera, genomföra och utvärdera undervisningsmoment vars syfte är att utveckla elevers allsidiga rörelseförmåga
  • analysera olika rörelsekulturer ur ett normkritiskt perspektiv
  • diskutera rörelseförmågans betydelse för hälsa ur perspektiven jämställdhet, hållbarhet, inkludering och delaktighet
  • med goda rörelsekvaliteter delta i olika rörelseaktiviteter med relevans för professionsutövandet samt problematisera den egna lärprocessen med utgångspunkt i olika teorier om lärande.

4.
Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 1, 4 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • på en grundläggande nivå problematisera bedömning som begrepp, samt bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
  • på en grundläggande nivå diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning
  • på en grundläggande nivå analysera undervisningssituationer i förhållande till skolämnet idrott och hälsas mål och kunskapskrav.

5.
Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 2, 3,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • problematisera begreppet bedömning och bedömning av kunskaper och förmågor i skolämnet idrott och hälsa
  • diskutera bedömningars pedagogiska betydelse i skolämnet idrott och hälsa i relation till styrdokument och aktuell forskning

Innehåll

Kursen består av fem delkurser.

Delkurser

1.
Friluftsliv med didaktisk inriktning, 4 högskolepoäng

I delkursen studeras och praktiseras vinterinriktat friluftsliv med fokus på ledarskaps- och säkerhetsaspekter. Särskild uppmärksamhet ägnas undervisning, progression och bedömning i vinterinriktat friluftsliv. Vinterinriktat friluftsliv som rörelsekultur analyseras och diskuteras utifrån ett normkritiskt perspektiv som bland annat innefattar frågor om jämställdhet, inkludering och enskilda elevers lärande.

2.
Humanbiologi med didaktisk inriktning, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas humanbiologiska frågeställningar med relevans för fysisk aktivitet där fokus ligger på undervisning i och om träning av uthållighet, styrka och rörlighet för olika målgrupper. Dessutom problematiseras undervisningen utifrån perspektiven delaktighet och inkludering. Begreppet hälsa diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i föreställningar om kroppen som objekt såväl som subjekt. Kroppens och hälsans framställning i sociala medier diskuteras och problematiseras.

3.
Rörelse med didaktisk inriktning, 11 högskolepoäng

Delkursen behandlar rörelse och rörelseaktiviteter i syfte att utveckla allsidig rörelseförmåga samt planering, genomförande och utvärdering av undervisning. Undervisning i rörelse analyseras och problematiseras utifrån teorier om lärande och undervisning. Perspektiven normkritik, inkludering och delaktighet behandlas med fokus på vad som hämmar respektive främjar lärande i rörelse. Innehållet innefattar följande rörelseaktiviteter: gymnastik, parkour och friidrott; dans som träningsform, expressiv form och kulturell form; samt mål- och nätspel.

4.
Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 1, 4 högskolepoäng

I delkursen behandlas styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola på en grundläggande nivå. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras på en grundläggande nivå i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betygs- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras på en grundläggande nivå med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt bedömningars pedagogiska betydelse.

5.
Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 2, 3,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas styrdokument för skolämnet idrott och hälsa i grund- och gymnasieskola. De förmågor som framträder i kurs- och ämnesplanernas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav analyseras och problematiseras i förhållande till aktuell forskning och i relation till specifika undervisningssituationer. Betygs- och bedömningsfrågor knutna till idrott och hälsa diskuteras med speciellt fokus på bedömning av kvalitativt skilda nivåer av kunnande samt av bedömningars pedagogiska betydelse.

Examinationsformer

 

Delkurs 1. Friluftsliv med didaktisk inriktning II, 4 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • En individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2 Humanbiologi med didaktisk inriktning II, 7,5 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • Skriftlig salstentamen.

Delkurs 3. Rörelse med didaktisk inriktning II, 11 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter.

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa 1, 4 hp

  • Muntlig redovisning.

Delkurs 5. Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 2, 3,5 hp.

  • Skriftlig inlämningsuppgift.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på minst 19 högskolepoäng och godkänd på övriga högskolepoäng.

 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Friluftsliv med didaktisk inriktning - 4 hp | U–VG
  • Humanbiologi med didaktisk inriktning - 7,5 hp | U–VG
  • Rörelse med didaktisk inriktning - 11 hp | U–VG
  • Bedömning och betygssättning i idrott och hälsa 1 - 4 hp | U–VG
  • Bedömning och betygsättning i idrott och hälsa 2 - 3,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering

Övrigt

Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet. Kursen överlappar GIH2EL.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.