Kursplan

Franska: Skriftlig språkfärdighet II

Kurskod
GFR3CW
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-11-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-11-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • tillämpa och förklara olika grammatiska strukturer inom det franska språket
  • producera texter på tydlig och grammatiskt korrekt franska
  • anpassa språk och form till olika texttyper
  • redogöra för och reflektera kring utformningen av egna och andras texter
  • föra kritiska resonemang kring aktuella språkdebatter.

Innehåll

Kursen omfattar ett fördjupat studium av fransk grammatik, liksom en genomgång av olika aspekter av betydelse för en tydlig skriftlig kommunikation på franska. Kursen innehåller varierade grammatiska övningar samt skrivuppgifter som syftar till att utveckla den studerandes skrivande, bland annat genom träning i att anpassa textstruktur och stil till olika texttyper. Den studerande får vidare bekanta sig med och kritiskt diskutera aktuella språkdebatter i fransktalande länder.

Examinationsformer

  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig övervakad onlinetentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skriftlig språkfärdighet - 4 hp | U–VG
  • Grammatik - 3,5 hp | U–VG

Behörighet

  • 25 hp inom huvudområdet Franska, inklusive Franska: Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp och Franska I: Muntlig språkfärdighet, 7,5 hp. Undantag för svenska kan ges.

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder GFR27N, GFR26R och FR1097.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.