Kursplan

Franska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan

Kurskod
GFR2X6
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Ämnesgrupp
Franska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2022-06-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-06-22.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar såväl sina kunskaper i franska och sin teoretiska medvetenhet inom franskämnets olika delar som förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, analysera och systematisera forskningsresultat av relevans för den kommande yrkesutövningen som ämneslärare i franska.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • inom givna tidsramar genomföra en självständig vetenskaplig studie med forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
  • visa ett kritiskt förhållningssätt till valda källor
  • diskutera forskningsetiska avvägningar
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

2.
Franska: Språkvetenskaplig analys - teori och metod, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för ett urval teorier och analysmodeller inom fransk språkvetenskap
  • utifrån aktuell språkvetenskaplig forskning identifiera en frågeställning för analys av autentiska språkdata från inlärare
  • utföra och presentera en analys av autentiska språkdata från inlärare genom tillämpning av relevanta språkvetenskapliga metoder
  • diskutera och ge konstruktiv respons på andra studenters arbeten.

3.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
  • diskutera och problematisera den fransktalande världen och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
  • tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
  • visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.

Innehåll

Kursen innehåller tre delkurser.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen genomför den studerande självständigt en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.

2.
Franska: Språkvetenskaplig analys - teori och metod, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkvetenskaplig analys av autentiska språkdata med fokus på exempelvis språkinlärning, diskursanalys eller korpuslingvistik. Under delkursens gång diskuteras aktuella språkvetenskapliga teorier och metoder. Studenten genomför en självständig analys av språkdata från inlärare utifrån egna språkvetenskapliga frågeställningar.

3.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras ett urval skönlitterära verk i relation till fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Delkursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.

Examinationsformer

Delkurs 1
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Genomförande av en vetenskaplig uppsats
  • Försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en medstuderandes uppsats
Delkurs 2
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer
Delkurs 3
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Kortare uppsats

Arbetsformer

Undervisningen i kursen sker på franska.
Delkurs 1:
Undervisningen ges i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp.
Delkurs 2 och 3: Undervisningen ges i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulen Uppsats samt på modulerna Språkvetenskaplig analys - Självständig språkvetenskaplig analys och Litteraturanalys - Skriftliga inlämningsuppgifter och en kortare uppsats.


Betygsrapportering:
  • Uppsats - 15 hp
  • Språkvetenskaplig analys - Teorier och analysmodeller - 4,5 hp
  • Språkvetenskaplig analys - Självständig språkvetenskaplig analys - 3 hp
  • Litteraturanalys - Skriftliga inlämningsuppgifter och en kortare uppsats - 5,5 hp
  • Litteraturanalys - Seminarier - 2 hp

Förkunskapskrav

  • Franska I med didaktisk inriktning, 30 hp och Franska II med didaktisk inriktning, 22,5 hp

Övrigt

Kursen innehåller två till tre fältdagar vid VFU-skola.