Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för filosofihistoriska och samtida filosofiska argument för och mot Guds existens
- analysera olika argument för och mot Guds existens utifrån argumentationsteori och grundläggande begrepp inom semantiken
- problematisera och kritiskt diskutera för- och motargument för Guds existens i relation till relevanta filosofiska begrepp som giltighet, hållbarhet och rimlighet.
Innehåll
I kursen presenteras och problematiseras olika filosofiska argument för och mot Guds existens ur både ett mer filosofihistoriskt perspektiv och ett samtida perspektiv. Exempel på argument som lyfts fram i kursen är det teleologiska gudsbeviset, det kosmologiska gudsbeviset, det så kallade praktisk-filosofiska gudsbeviset, det ontologiska gudsbeviset, det spelteoretiska gudsbeviset och teodicéproblemet. I kursen problematiseras och diskuteras både för- och motargumentens hållbarhet utifrån relevanta filosofiska begrepp, argumentationsteori och semantik.
Examinationsformer
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Gud och bevisen: filosofiska argument för och mot guds existens - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.