Kursplan

Kulturella texter och kontexter

Kurskod
GEN33S
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-03-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-03-03.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av kulturella texter samt insikt i de tolkningsmöjligheter och budskap dessa ger upphov till i olika sociala och kulturella kontexter
  • visa grundläggande kunskaper om ett urval centrala kulturella och litterära teoribildningar och begrepp samt förmåga att tillämpa dessa begrepp i kritiska analyser av framför allt litteratur och film
  • muntligt och skriftligt kommunicera och argumentera för sin egen tolkning av kulturella texter utifrån olika sociala och kulturella kontexter
  • skriva en självständig akademisk uppsats utifrån givna ramar, där förtrogenhet med konventioner för akademisk uppsatsskrivning visas.

Innehåll

Inom kursen studeras ett antal samtida kulturella texter (i vid mening) från den engelskspråkiga världen, såsom skönlitteratur, film, TV, tidningar, reklam, samt andra möjliga visuella och textbundna medier. Dessutom ingår ett antal kritiska och kultur- och litteraturteoretiska texter som används som utgångspunkt för de kritiska analyserna.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande på seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Självständig akademisk uppsats

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, akademisk uppsats - 7,5 hp | A–F

Behörighet

  • Engelskspråkig litteratur 7,5 hp, Grundnivå

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskoder EN1018 och EN1092.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.