Kursplan

En introduktion till byggprocessen

Kurskod
GBY36S
Poäng
5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Byggteknik (BYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-10-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-11-28.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva grunddragen inom byggprocessen och dess olika skeden och aktörer,
  • förklara hur arbetet inom ramen för ett byggprojekt organiseras och leds,
  • redogöra för lagar och regler som styr byggandet i Sverige och visa förståelse för hur dessa påverkar byggandet,
  • identifiera och reflektera kring de möjligheter och utmaningar som är förknippade med byggbranschen och dess klimatpåverkan.

Innehåll

Kursen behandlar en övergripande kunskap om byggprocessen och dess olika skeden, från tidigt idéskede till färdigställd byggnad. Byggprocessens centrala aktörer introduceras och studenten får även kunskap om den lagstiftning som är av betydelse inom området behandlas. Kursens fokus är hur byggprocessen ser ut och fungerar i Sverige, vilka delprocesser den består av och hur dessa kan organiseras och styras för att på ett effektivt sätt nå olika intressenters mål. Möjligheter och utmaningar förknippade med byggbranschens klimatpåverkan är också ett ämne som belyses i kursen. 

Examinationsformer

  • inlämningsuppgift,
  • tentamen.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Betyget på skriftlig tentamen utgör slutbetyg på kursen.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • tentamen - 3 hp | U, 3, 4, 5
  • inlämningsuppgift - 2 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.