Kursplan

Vägplanering

Kurskod
GBY34B
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Byggteknik (BYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-04-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-04-04.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för de olika delarna i planeringsprocessen inom väg och järnväg
  • redogöra för olika övergripande mål för väghållningen
  • översiktlig beskriva olika vägprojekteringshjälpmedel och kunna använda dessa i enkla tillämningar
  • redogöra översiktligt för nationella regelverk och riktlinjer för planering och projektering
  • göra enkla projekteringar med hjälp av vanliga datorbaserade hjälpmedel för geometrisk och konstruktiv utformning av en vägkonstruktion
  • dimensionera en vägöverbyggnad med hjälp av datorprogram
  • utforma ledningssystem och reningsverk i ett VA-nät.

Innehåll

Kursen behandlar hur processen ser ut från övergripande planering till arbetsplan och bygghandling såväl som metoder för geometrisk och konstruktiv utformning samt processen för planering av drift- och underhållsåtgärder. Nationella regler, allmänna råd och tekniska beskrivningar gås igenom. Olika metoder och beräkningshjälpmedel presenteras och används. Viktiga moment är också att beskriva hur konstruktionens utformning och tillstånd inverkar på framkomlighet, säkerhet, komfort och miljö under olika årstider. Kursen behandlar även utformning av en VA-anläggning.

Examinationsformer

  • Salstentamen
  • Inlämningsuppgift
  • Laborationer

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Salstentamen styr slutbetyget på kursen.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Salstentamen - 5 hp | U, 3, 4, 5
  • Inlämningsuppgift - 1 hp | U–G
  • Laborationer - 1 hp | U–G
  • Laborationer - 0,5 hp | U–G

Behörighet

  • 90 hp inom Byggteknik - produktion och förvaltning eller Byggteknik - högskoleingenjörsprogram

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.