Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra en samproduktion av reklamfilm
- genomföra en grundläggande marknadsundersökning som utgångspunkt för en reklamfilmsproduktion
- skriva en projektbeskrivning och avtalsförslag
- motivera designval för reklamfilmsproduktion utifrån reklamfilmsteori, syfte, målgrupp och visningsfönster
- utföra en projektpresentation med visualiseringar
- redogöra för relevant grundläggande juridik och etik som rör reklamfilm
- analysera reklamfilm utifrån reklamfilmsteori, i enlighet med vetenskapliga texters krav på språklig framställning, formalia och struktur
- kritiskt granska och konstruktivt diskutera egna och andras reklamfilmsproduktioner
- samarbeta konstruktivt med olika intressenter i samband med reklamfilmsproduktion.
Innehåll
Kursen består av tre moduler. Den första utgörs av en samproduktion i grupp, under handledning. Detta omfattar kontakt med en agerande beställare, idéframtagande, produktion och leverans av reklamfilm. Den andra modulen består av framtagande av projektbeskrivning och genomförande av projektpresentation i flera steg. Den tredje modulen omfattar reklamfilmsteori och reklamfilmsanalys.
Examinationsformer
Examination sker genom
- skriftliga inlämningsuppgifter
- audiovisuella gestaltningsuppgifter
- muntliga presentationer
- aktivt deltagande under seminarier, handledningar och workshoppar.
Arbetsformer
-
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modul 1 och 3.
Betygsrapportering:
Modul 1: Samproduktion av reklamfilm, 7 hp
Modul 2: Projektbeskrivning och projektpresentation, 3 hp
Modul 3: Filmanalys, 5 hp
Förkunskapskrav
- 60 hp inom huvudområdet Bildproduktion inklusive kursen Människan och den rörliga bilden, 7,5 hp
Övrigt
Ersätter GBQ275.