Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för samt tillämpa projektstyrning för kortare filmproduktioner
- tillämpa basal konceptutvecklingsmetodik
- skapa en behovsanpassad audiovisuell prototyp
- redogöra för vad etnografiska metoder kan tillföra en kundcentrerad filmutvecklingsprocess
- skriva en projektbeskrivning med tillhörande planering och budget
- utföra en projektpresentation inklusive visualiseringar i form av en reklamfilmspitch eller informationsfilmspitch.
Innehåll
Kursen behandlar aktuella metoder, modeller, teorier och visualiseringar relaterade till avtal, projektstyrning, projektledning, budgetarbete och projektpresentation inom reklam och informationsfilmsproduktion. Konceptutveckling med fokus på case-metodik är centralt i kursen. Begreppen beställare, kund, kontext och behov problematiseras inom ramen för designteori och prototyputvecklingsmetodik. Etnografisk metod tillämpas för att generera data som används som underlag vid utvecklingen av ett reklamfilmskoncept. Basala kreativitetsmetoder studeras. Kursen innefattar pitchning och studenten tränas att genomföra en välmotiverad pitch med audiovisuellt material.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 11 hp.
Betygsrapportering:
Modul 1: Projektstyrningsteori - 2 hp
Modul 2: Konceptutvecklingsmetodik - 2 hp
Modul 3: Etnografisk undersökning - 3 hp
Modul 4: Projektbeskrivning - 3 hp
Modul 5: Projektpresentation med audiovisuell gestaltning - 5 hp
Förkunskapskrav
- 52,5 hp inom ämnet Bildproduktion