Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• formulera, argumentera för och värdera olika typer av problemställningar och forskningsfrågor i ett forskningsprojekt,
• på ett självständigt och reflekterande sätt redogöra för centrala idéer hos en klassisk teoretiker och hur dessa kan bidra med sätt att förstå en problemställning,
• på analytisk grund och genom vetenskaplig syntes argumentera för eget såväl som andras kunskapsbidrag i olika forskningsprojekt,
• på ett självständigt och reflekterande sätt argumentera för varför det egna forskningsprojektet är relevant i ett vetenskapligt såväl som i ett samhälleligt perspektiv.
• formulera, argumentera för och värdera olika typer av problemställningar och forskningsfrågor i ett forskningsprojekt,
• på ett självständigt och reflekterande sätt redogöra för centrala idéer hos en klassisk teoretiker och hur dessa kan bidra med sätt att förstå en problemställning,
• på analytisk grund och genom vetenskaplig syntes argumentera för eget såväl som andras kunskapsbidrag i olika forskningsprojekt,
• på ett självständigt och reflekterande sätt argumentera för varför det egna forskningsprojektet är relevant i ett vetenskapligt såväl som i ett samhälleligt perspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar skilda typer av problemställningar och forskningsfrågor, hur dessa kan formuleras och värderas samt vilka argument för relevansen av dessa som kan framföras i olika sammanhang. Vidare diskuteras på en fördjupad nivå, olika forskningsprojekts problemformuleringar, och frågeställningarnas skilda nivåer. I kursen studeras olika sätt att på analytisk grund och genom vetenskaplig syntes beskriva och argumentera för vad som utgör ett forskningsprojekts kunskapsbidrag. Kursen behandlar även ett urval av klassiska teoritexter av relevans för det utbildningsvetenskapliga forskningsområdet där centrala ansatser till analys och syntes kan bidra till att förstå och tolka forskningsfrågor på olika sätt.
Examinationsformer
Examination sker genom muntlig presentation samt en skriftlig inlämningsuppgift
Arbetsformer
Arbetsformerna är föreläsningar och seminarier
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Kursen ges på svenska. Kursen är campusbaserad.
Summary in English
On completion of the course the doctoral student should be able to:
• formulate, argue for and evaluate various types of problems and research
questions in a research project,
• in an independent and reflective way, account for central ideas of a classical
theorist and how these can contribute to ways of understanding a research
problem,
• on analytical basis and through scientific synthesis argue for one’s own as well
as others’ knowledge contributions in various research projects,
• in an independent and reflective way argue for why one’s own research project is
relevant in a scientific as well as in a societal perspective.
• formulate, argue for and evaluate various types of problems and research
questions in a research project,
• in an independent and reflective way, account for central ideas of a classical
theorist and how these can contribute to ways of understanding a research
problem,
• on analytical basis and through scientific synthesis argue for one’s own as well
as others’ knowledge contributions in various research projects,
• in an independent and reflective way argue for why one’s own research project is
relevant in a scientific as well as in a societal perspective.