Mål
Efter godkänd kurs ska studenten självständigt kunna:
- i simulerad miljö utföra undersökningar och behandlingar vid komplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård med undersökningsmetoder och handgrepp som har stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet
- kritiskt reflektera över barnmorskans roll och ansvar i samband med komplicerad graviditet, förlossning, postpartumvård inklusive neonatalvård
- redogöra för och reflektera över begrepp och hälsotillstånd som rör komplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård inklusive neonatalvård
- problematisera och reflektera över handläggning av komplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård relaterat till vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och hållbarhetsperspektiv samt kvinnans och närståendes preferenser
- förstå och förklara hur farmakologiska behandlingar och andra interventioner kan påverka, och även påverkas av, graviditet, förlossning och postpartumperioden.
Innehåll
Kursen omfattar reflektion, diskussion och problematisering av komplicerade förlopp i samband med handläggning av graviditet, förlossning och postpartumvård. Förhållanden där psykosociala aspekter förstärker eller försvårar föräldraskap och familjebildning behandlas. Fördjupade kunskaper och färdigheter inom undersökningsmetoder, åtgärder och dokumentation tränas. Därtill fördjupas kunskap om relevant icke farmakologisk- och farmakologisk behandling i samband med normal och komplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård.
Examinationsformer
- Skriftlig individuell hemtentamen
- Inlämningsuppgifter som diskuteras vid seminarier
- Kliniska färdighetsövningar i simulerad miljö
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Individuell hemtentamen - 3 hp | U–G
- Seminarium - 1,5 hp | U–G
- Färdighetsövningar - 1,5 hp | U–G
Behörighet
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska och kandidatexamen i vårdvetenskap alternativt omvårdnad eller sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive 15 hp examensarbete
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.