Lärandemål
Efter
avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika former av judisk magi och mystik från senantiken till moderniteten med fokus på medeltid och den tidigmoderna perioden
- redogöra för de viktigaste kabbalistiska verken samt kabbalans relation till tidigare rabbinska källor
- reflektera över kabbalans roll i judisk religiös praktik och teologi
- analysera och diskutera påverkansfaktorer som judisk kabbala haft på kristen kabbala, esoterik och senare New Age och alternativ religiositet
- sätta chassidism och senare judisk karismatik i dess olika historiska kontexter
- tillämpa och diskutera termen ”mystik”, samt reflektera över och värdera dess applicerbarhet på judiska religiösa fenomen
- jämföra och dra slutsater om de akademiska perspektiv som bytt av varandra i studiet av kabbala och judisk mystik under 1900-talet.
Innehåll
I kursen
studeras kabbala, judisk mystik och chassidism i ett religionshistoriskt
perspektiv och satt i en större rabbinsk judisk kontext. Kursen lägger särskilt stor vikt vid kabbala och dess utveckling inom och påverkan på judisk teologi, tolkning och praktik. Ytterligare behandlas hur kabbalan sprids utanför en judisk kontext till kristna och esoteriska teologiska rörelser. Forskningen om judisk
mystik från 1940-talet till idag behandlas liksom judiska primärkällor.
Examinationsformer
Examination sker genom fortlöpande
bedömning av förberett och aktivt deltagande i seminarier, samt avslutande skriftlig promemoria.
Arbetsformer
Arbetsformerna i kursen utgörs av
föreläsningar och obligatoriska seminarier. Undervisningsspråket är engelska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp på grundnivå inom humaniora och/eller samhällsvetenskap
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud
och bild via en dator eller motsvarande.