Kursplan

Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för grundlärare 4-6

Kurskod
APG245
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten
  • visa förståelse för hur beprövad erfarenhet relaterar till vetenskaplig grund samt klargöra denna relations betydelse för yrkesutövningen
  • visa fördjupad kunskap om och kunna använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder
  • granska forskningsetiska överväganden
  • visa förmåga att kritiskt granska utbildningsvetenskapliga texter med hjälp av vetenskapsteoretiska begrepp
  • visa sådana språkfärdigheter som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt att i tal och skrift kunna argumentera för sin förståelse av dessa.

Innehåll

Kursen innehåller en fördjupning i vetenskapsteori och behandlar hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder kan användas i utbildningsvetenskaplig forskning för att utveckla ny kunskap av betydelse för grundlärares yrkesutövning. I kursen diskuteras även relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen och yrkesutvecklingen. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskaplig forskning. Kursen innehåller såväl teoretiska som praktiska tillämpningsövningar med koppling till kvalitativ och kvantitativ metod. Kursen är en förberedelse för det efterföljande självständiga examensarbetet.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntliga redovisningar individuellt och i grupp samt genom en skriftlig inlämningsuppgift.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och skrivuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Muntliga redovisningar, skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp och Engelska för grundlärare åk 4-6, 1A, 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG3027.