Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om välfärdspolitiska insatser och utveckla förståelse för socialt arbete som ämne och profession i teori och praktik. Ytterligare övergripande mål är att den studerande ska förstå samspelet mellan sociala problem och behov på individ-, grupp- och samhällsnivå samt börja utvecklas personligt och professionellt.
Kursen består av två moment, ett campusförlagt moment om 12 högskolepoäng och ett verksamhetsförlagt moment om 3 högskolepoäng.
Moment 1. Campusförlagd utbildning, 12 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:
- redogöra för grundläggande kunskaper om nationellt och internationellt socialt arbete
- redogöra för grundläggande kunskaper om socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå
- på ett grundläggande sätt redogöra för det sociala arbetets organisering inom offentlig och frivilligsektor
- visa grundläggande förståelse för det sociala arbetets politiska och ekonomiska villkor
- på ett grundläggande sätt problematisera och redogöra för det sociala arbetets och den sociala omsorgens utveckling i förhållande till akademisering och professionalisering, samt hur mål och metoder utvecklats i ett historiskt perspektiv
- visa grundläggande kunskaper om och förståelse för innebörden av mänskliga rättigheter och barnrättsperspektiv i socialt arbete
- redogöra för grundläggande kunskaper om vilka sociala problem och behov som finns på olika nivåer i samhället samt visa grundläggande förståelse för hur dessa behov kan tillgodoses.
Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:
- visa förmågan att tillämpa grundläggande metoder i socialt arbete
- visa grundläggande förmåga att applicera ett vetenskapligt, professionellt och analytiskt förhållningssätt på sociala problem, brukares behov samt lösningar av sociala problem
- visa grundläggande förmåga att applicera livslopps-, köns-, etnicitets-, makt-, barn-, och brukarperspektiv i analyser av sociala problem och insatser på individ-, grupp-, och samhällsnivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:
- visa grundläggande insikter i etiska frågor och dilemman grundade i det sociala arbetets värdegrund samt vilka konsekvenser detta får för ett professionellt förhållningssätt
- visa grundläggande insikter i personlig utveckling och ett professionellt förhållningssätt
- visa grundläggande förmåga att värdera möjligheter och problem som rör samverka med andra professioner.
Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:
- visa grundläggande förståelse för betydelsen av en egen personlig och professionell utveckling
- visa grundläggande kunskaper om organisationer inom det sociala välfärdsområdet avseende verksamhetsmål, funktioner och samverka
- visa grundläggande kunskaper om det sociala arbetets olika yrkesroller.
Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:
- visa grundläggande förmåga att ta ansvar för egen personlig och professionell utveckling
- visa prov på att på ett grundläggande sätt applicera teoretisk kunskap på erfarenheter gjorda under den verksamhetsförlagda utbildningen
- visa grundläggande förmåga att arbeta i enlighet med gällande sekretesslagstiftning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:
- visa grundläggande förmåga att kunna reflektera över det egna personliga och professionella förhållningssättet i socialt arbete
- visa grundläggande insikter i möjligheter och problem med att integrera akademiska kunskaper i det sociala arbetets praktik.