Kurs SA1024

Socialt arbete som profession

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Det övergripande målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper om välfärdspolitiska insatser och utveckla förståelse för socialt arbete som ämne och profession i teori och praktik. Ytterligare övergripande mål är att den studerande ska förstå samspelet mellan sociala problem och behov på individ-, grupp- och samhällsnivå samt börja utvecklas personligt och professionellt.

Kursen består av två moment, ett campusförlagt moment om 12 högskolepoäng och ett verksamhetsförlagt moment om 3 högskolepoäng.

Moment 1. Campusförlagd utbildning, 12 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • redogöra för grundläggande kunskaper om nationellt och internationellt socialt arbete
  • redogöra för grundläggande kunskaper om socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • på ett grundläggande sätt redogöra för det sociala arbetets organisering inom offentlig och frivilligsektor
  • visa grundläggande förståelse för det sociala arbetets politiska och ekonomiska villkor
  • på ett grundläggande sätt problematisera och redogöra för det sociala arbetets och den sociala omsorgens utveckling i förhållande till akademisering och professionalisering, samt hur mål och metoder utvecklats i ett historiskt perspektiv
  • visa grundläggande kunskaper om och förståelse för innebörden av mänskliga rättigheter och barnrättsperspektiv i socialt arbete
  • redogöra för grundläggande kunskaper om vilka sociala problem och behov som finns på olika nivåer i samhället samt visa grundläggande förståelse för hur dessa behov kan tillgodoses.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa förmågan att tillämpa grundläggande metoder i socialt arbete
  • visa grundläggande förmåga att applicera ett vetenskapligt, professionellt och analytiskt förhållningssätt på sociala problem, brukares behov samt lösningar av sociala problem
  • visa grundläggande förmåga att applicera livslopps-, köns-, etnicitets-, makt-, barn-, och brukarperspektiv i analyser av sociala problem och insatser på individ-, grupp-, och samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande insikter i etiska frågor och dilemman grundade i det sociala arbetets värdegrund samt vilka konsekvenser detta får för ett professionellt förhållningssätt
  • visa grundläggande insikter i personlig utveckling och ett professionellt förhållningssätt
  • visa grundläggande förmåga att värdera möjligheter och problem som rör samverka med andra professioner.

Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande förståelse för betydelsen av en egen personlig och professionell utveckling
  • visa grundläggande kunskaper om organisationer inom det sociala välfärdsområdet avseende verksamhetsmål, funktioner och samverka
  • visa grundläggande kunskaper om det sociala arbetets olika yrkesroller.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande förmåga att ta ansvar för egen personlig och professionell utveckling
  • visa prov på att på ett grundläggande sätt applicera teoretisk kunskap på erfarenheter gjorda under den verksamhetsförlagda utbildningen
  • visa grundläggande förmåga att arbeta i enlighet med gällande sekretesslagstiftning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa grundläggande förmåga att kunna reflektera över det egna personliga och professionella förhållningssättet i socialt arbete
  • visa grundläggande insikter i möjligheter och problem med att integrera akademiska kunskaper i det sociala arbetets praktik.