Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om utbildningsvetenskapliga teorier och metoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förståelse för den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för den pedagogiska verksamheten,
- visa fördjupad kunskap om och använda sig av vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussion om läraryrkets vetenskapliga grund,
- visa fördjupada kunskap om olika vetenskapliga metoder och arbetssätt för uppföljning av elevers lärande och lärares undervisning såväl som för utvärderings- och utvecklingsarbete på skolnivå,
- visa kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga området,
- ringa in ett ämnesdidaktiskt problemområde och formulera en undersökningsbar forskningsfråga inför det kommande examensarbetet,
- visa sådan språkfärdighet som krävs för att tillgodogöra sig vetenskapliga texter samt i tal och skrift argumentera för sin förståelse av dessa,
- göra forskningsetiska bedömningar i samband med planering av en forskningsstudie.