Webbsidor för forskningscentrum finns:
- För att göra det enkelt för externa målgrupper att ta del av forskningscentrumets forsknings- och kompetensområden.
- För att attrahera samverkanspartners genom att leda externa kontakter till webbsidan.
- För att stärka all den forskning som bedrivs inom institutionen och på högskolan genom att berätta om forskningscentrumets arbete på ett tydligt och enhetligt sätt.
Webbsidorna är främst till för extern information och externa målgrupper. Tänk på att webbsidan i sig inte kommunicerar, därför behöver centrumets medlemmar aktivt leda intressenter till sidan.
Exempel på forskningscentrum enligt mallen:
Centrum för hållbar energiforskning (SERC) - Högskolan Dalarna
CeTLeR - Centrum för besöksnäringsforskning - Högskolan Dalarna
Kunskapsimplementering och patientsäkerhet (KIPS) - Högskolan Dalarna
Skapa webbsida
Följ fyra steg för att skapa en webbsida för ett forskningscentrum eller uppdatera en befintlig sida som inte följer mallen nedan. Vägledningen gäller för forskningscentrum som är beslutade av rektor och som presenteras på högskolewebben du.se.
1. Svara på tre frågor
a) Vilka är centrumets primära målgrupper?
Webbsidan är till för externa målgrupper. Skriv ner vilka primära målgrupper ni vill nå, deras behov och intressen kopplade till forskningscentrumets verksamhet samt hur ni når ut till dem.
b) Hur ofta planerar ni att uppdatera webbsidan?
Diskutera hur sidan ska användas, hur ofta den behöver uppdateras och vilken information som ska finnas där.
Om ni vill kunna uppdatera sidan flera gånger per termin behöver ni utse en person som får utbildning och behörighet för webbpublicering.
De flesta forskningscentrum har webbsidor som är beständiga över tid och uppdateras vid exempelvis nya forskningsprojekt, publikationer, nya medlemmar eller samverkansparters. Det är forskningscentrumet som ansvarar för att innehållet är korrekt och aktuellt.
c) Vem är faktaansvarig för webbsidan?
En person ansvarar för att allt innehåll är korrekt och aktuellt. Sidan bör ses över minst en gång per år. Ofta är det ledaren för forskningscentrumet som utses till faktaansvarig.
2. Kontakta avdelningen för kommunikation
Skriv till kommunikation@du.se och skicka med korta svar på de tre frågorna ovan.
3. Skapa innehåll enligt mallen
Efter avstämning med avdelningen för kommunikation tar forskningscentrumet fram innehållet enligt mallen nedan. Alla sidor ska följa samma struktur för att göra det enklare för externa målgrupper att ta till sig informationen.
Om det finns behov, ta fram innehåll även för den engelska versionen av webbplatsen.
4. Publicering
När innehållet är färdigt och följer mallen hjälper avdelningen för kommunikation till att publicera sidan.
Uppdatera webbsida
Följ mallen och instruktionerna för innehåll. Kontakta avdelningen för kommunikation om du behöver uppdatera webbsidan.
Om sidan behöver uppdateras kontinuerligt (flera gånger per termin) ska en person i forskningscentrumet utses till redaktör och få utbildning i webbpublicering. Efter genomförd utbildning får den personen behörighet att göra uppdateringar själv.
Mall och instruktion för innehåll
Mallen ska följas för att uppfylla krav på tillgänglighet, klarspråk, mobilanpassning och ge en enhetlig presentation av forskningscentrum på du.se. Rubrikerna nedan ska användas, men rubriker som inte är relevanta kan utelämnas.
Namn på forskningscentrumet
Namnet blir sidans huvudrubrik och kan vara max 70 tecken. Använd samma namn som i all övrig kommunikation och undvik förkortningar.
Kontakta gärna avdelningen för kommunikation för stöd kring namnsättning.
Ingress
Ingressen ska vara max 300 tecken inklusive blanksteg, det vill säga 2–3 meningar.
- Ge en kort introduktion som beskriver centrumets huvudfokus.
- Ingressen visas med sidrubriken. Du behöver därför inte upprepa sidans rubrik i ingressen.
- Se till att ingressen innehåller nyckelord. Rätt nyckelord hjälper användaren att tidigt avgöra om det är rätt sida.
Om forskningscentrumet
Använd max 1 500 tecken inklusive blanksteg för texten om centrumet.
- Beskriv kort centrumets forskningsfokus med enkelt och tillgängligt språk (klarspråk) och det samhälleliga mervärdet, exempelvis hur centrumet stärker forskningskvalitet och forskningsanknuten undervisning, hur det bidrar till innovation och långsiktiga samarbeten.
- Nämn forskningsområden, kompetens, samarbetsmöjligheter och målgrupper.
- Ta med information som gäller över tid, undvik detaljer om enskilda projekt.
- Dela upp texten i korta stycken (5–6 rader) och använd underrubriker vid behov.
Medlemmar
Lista alla medlemmar från Högskolan Dalarna med för- och efternamn. Kontaktuppgifter som telefon och e-postadress genereras automatiskt från personaldatabasen.
- Den huvudsakliga kontaktpersonen för centrumet ska framgå.
- Externa forskare med en väsentlig roll anges med namn, titel, ämne, lärosäte och mejladress.
Forskning/Forskargrupper
Använd rubriken om ni vill ge en mer fördjupad beskrivning av forskningen som bedrivs inom centrumet. Här kan ni:
- Beskriva särskilda forskningsområden, teman eller styrkeområden som centrumet arbetar med.
- Länka vidare till forskargrupper som är en del av forskningscentrumet (om tillämpligt).
Publikationer
Lista de tio senaste artiklarna relaterade till forskningscentrumets verksamhet, med formatet:
Författarnas efternamn, förnamn, artikelrubrik, var publicerad, år och länk till DiVA.
Exempel:
Ex: ”Dahlberg, Lena, McKee, Kevin, Frank, Amanda, Naseer, Mahwish. A systematic review of longitudinal risk factors for loneliness in older adults, Aging & Mental Health, 2021”
Forskningsprojekt
Lista pågående projekt som forskningscentrumet arbetar med: namn, länk och datum för projektstart.
Exempel:
Miranda 2.0 - Ett förfinat beslutsstöd för hållbart turismresande och infrastrukturplanering
Projektstart: 2023-05-01
Verktyg: Visa dina forskningsprojekt
Ta fram webbsida för forskningsprojekt
Utbildning och kunskapsmiljö/innovation
Möjlighet att beskriva kopplingar till utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå (länka gärna till relevanta utbildningssidor).
-
Hur studenter och doktorander involveras i forskningen.
-
Bidrag till utveckling av nya utbildningsformer eller forskarskolor.
-
Eventuella insatser för innovation, samhällslösningar eller policyutveckling baserade på forskningen.
Samarbeten
Lista de aktörer centrumet samarbetar med, till exempel andra lärosäten, offentlig sektor, privat sektor eller ideell sektor.
Ange namn på organisationen och länk till deras webbplats.
Exempel:
Julie Bernhardt, Florey Institute, Melbourne – projekt The NoVELL redesign project
Finansiering
Lista forskningsfinansiärer som stöder forskningen i centrumet.
Exempel: KK-stiftelsen, Vinnova, Forte och så vidare.
Bild
Avdelningen för kommunikation kan hjälpa till att hitta eller ta fram bilder.
Bilder ska följa regler kring GDPR, tillgänglighet och upphovsrätt och laddas upp i högskolans bildbank. Tänk på att det inte är tillåtet att använda bilder från internet utan tillstånd.
Kalender (valbar)
Om ni vill informera om seminarier, konferenser eller evenemang, tänk på att det kräver kontinuerliga uppdateringar. I många fall är det bättre att använda högskolans gemensamma kalender.
Om ni har en kalender på sidan: skriv rubrik, kort beskrivning, målgrupp, medverkande, datum, tid, plats, anmälan och eventuell länk till digital medverkan.