Det utbildningsvetenskapliga högre seminariet är öppet för alla som är intresserade och fyller flera viktiga funktioner, i första hand som ett led i att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund, men också som ett kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet. Därför behandlas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån en mångfald av ansatser som rör utbildning utifrån att det hör samman med en livslång process som kan relatera till bildning och hållbarhet i samhället.
Seminarieschema
Fredag, 12 december 2025
kl. 10:00-12:00
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Emil Johanssons slutseminarium 90%
Extern läsare: Håkan Larsson, GIH. Intern granskare: Annie-Maj Johansson
Onsdag, 28 januari 2026
kl. 13:00-14:30
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Utbildningshistoriska forskningsgruppens högre seminarium.
Onsdag, 25 mars 2026
kl. 13:00-14:30
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Läs- och skrivdidaktiska forskningsgruppens högre seminarium.
Kommande utbildningsvetenskapliga seminarier vid Högskolan i Gävle
Onsdag, 10 december 2025, kl. 10:00-12:00. Plats: Krusenstjernasalen (HiG) och zoom. Avsnitt ur avhandling: Lärarprofession, hållbarhet och styrdokument - med Elin Harring.
Onsdag, 4 februari 2026, kl. 10:00-12:00. Zoom. Ny seminarieserie om didaktik: Pedagogik med inriktning didaktik - med professor Michael Uljens från Åbo Akademi.
Onsdag, 22 april 2026, kl. 10:00-12:00. Zoom. Ny seminarieserie om didaktik: Den didaktiska dimensionen i pedagogik - med professor emerita Silwa Cleasson från Göteborgs universitet.
Aktiviteter
Förutom seminariet hålls två lärosätesövergripande forskareftermiddagar per år, som rör exempelvis skrivande, forskningsansökningar, etik, forskningskommunikation och publikationsprocesser.
Utbildningsvetenskapliga forskargrupper
- Bilddidaktik
- De samhällsorienterade ämnenas didaktik
- Hållbar utveckling naturvetenskapernas och teknikens didaktik (HUNT)
- Idrott och hälsa pedagogik
- Läs- och skrivdidaktiska forskningsgruppen (LÄSK)
- Matematikdidaktik
- Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer
- Språk, litteratur, utbildning i mångfaldsperspektiv (SLUM)
- Styrning, organisering och ledning (SOL)
- Utbildningshistoria
- Yrkesdidaktik