Det utbildningsvetenskapliga seminariet är öppet för alla som är intresserade och fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet och dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund. Därför behandlas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån en mångfald ansatser och rör utbildning utifrån att det hör samman med en livslång process som kan relateras till bildning och hållbarhet i samhället.
Seminarieschema
Fredag, 4 april 2025
Utbildningsvetenskapliga seminariet
Fredag, 4 april 2025, kl 13:00-15:00
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Psykosocialt välbefinnande och stödresurser i förskolan: En tvärsnittsstudie om arbetsrelaterad känsla av sammanhang, jobbkrav, jobbresurser och specialpedagogisk grupphandledning.
Onsdag, 9 april 2025
Utbildningsvetenskapliga seminariet
Onsdag 9 april 2025, kl. 13:00-14:30
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Matematik i förskoleklass - En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart.
Måndag, 12 maj 2025
Utbildningsvetenskapliga seminariet
Måndag 12 maj 2025, kl. 13:00-15:00
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Samverkan mellan förskolepedagoger och vårdnadshavare med utländsk bakgrund
Aktiviteter
Förutom seminariet hålls två lärosätesövergripande forskareftermiddagar per år, som rör exempelvis skrivande, forskningsansökningar, etik, forskningskommunikation och publikationsprocesser.
Utbildningsvetenskapliga forskargrupper
- Bilddidaktik
- De samhällsorienterade ämnenas didaktik
- Hållbar utveckling naturvetenskapernas och teknikens didaktik (HUNT)
- Idrott och hälsa pedagogik
- Läs- och skrivdidaktiska forskningsgruppen (LÄSK)
- Matematikdidaktik
- Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer
- Språk, litteratur, utbildning i mångfaldsperspektiv (SLUM)
- Styrning, organisering och ledning (SOL)
- Utbildningshistoria
- Yrkesdidaktik