Det utbildningsvetenskapliga högre seminariet är öppet för alla som är intresserade och fyller flera viktiga funktioner, i första hand som ett led i att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund, men också som ett kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet. Därför behandlas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån en mångfald av ansatser som rör utbildning utifrån att det hör samman med en livslång process som kan relatera till bildning och hållbarhet i samhället.
Seminarieschema
Onsdag, 19 november 2025
kl. 13:00-14:30
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Från kognitiv neurovetenskap till undervisning: Strategier som stärker lärande - med Bert Jonsson, Professor i beteendevetenskapliga mätningar och docent i psykologi vid Umeå universitet.
Onsdag, 3 december 2025
kl. 13:00-14:30
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Läsning och läsundervisning i olika ämnen
Tarja Alatalo, Karen Stormats och Mats Tegmark från Läs- och skrivdidaktiska forskningsgruppen presenterar forskning om läsning och läsundervisning - från förskoleklass till gymnasiet.
Fredag, 12 december 2025
kl. 10:00-12:00
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Emil Johanssons slutseminarium 90%
Extern läsare: Håkan Larsson, GIH. Intern granskare: Annie-Maj Johansson
Onsdag, 28 januari 2026
kl. 13:00-14:30
Plats: Selma, Campus Falun och zoomrum 110
Utbildningshistoriska forskningsgruppens högre seminarium.
Kommande utbildningsvetenskapliga seminarier vid Högskolan i Gävle
Onsdag, 5 november 2025, kl. 10:00-12:00. Plats: Krusenstjernasalen (HiG) och zoom. Seminarieserie: Pedagogikens didaktiska dimension, Design för lärande - med Prof. Staffan Selander (SU).
Onsdag, 19 november 2025, kl. 10:00-12:00. Plats: Krusenstjernasalen (HiG) och zoom. Grundlärarstudenters reflektioner om matematik.
Onsdag, 3 december 2025, kl. 13:00-15:00. Plats: 13:111 Stora Jadwiga (HiG) och zoom. Seminarieserie: Pedagogikens didaktiska dimension - med Prof. Inger Eriksson.
Onsdag, 10 december 2025, kl. 10:00-12:00. Plats: Krusenstjernasalen (HiG) och zoom. Avsnitt ur avhandling: Lärarprofession, hållbarhet och styrdokument - med Elin Harring.
Aktiviteter
Förutom seminariet hålls två lärosätesövergripande forskareftermiddagar per år, som rör exempelvis skrivande, forskningsansökningar, etik, forskningskommunikation och publikationsprocesser.
Utbildningsvetenskapliga forskargrupper
- Bilddidaktik
- De samhällsorienterade ämnenas didaktik
- Hållbar utveckling naturvetenskapernas och teknikens didaktik (HUNT)
- Idrott och hälsa pedagogik
- Läs- och skrivdidaktiska forskningsgruppen (LÄSK)
- Matematikdidaktik
- Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer
- Språk, litteratur, utbildning i mångfaldsperspektiv (SLUM)
- Styrning, organisering och ledning (SOL)
- Utbildningshistoria
- Yrkesdidaktik