Högre seminariet i utbildningsvetenskap

Detta seminarium är en central mötesplats för högskolans utbildningsvetenskapliga forskning vid Högskolan Dalarna. Seminariet genomförs varannan onsdag udda veckor, 13.00-14.30 under ordinarie terminstid.

Det utbildningsvetenskapliga seminariet är öppet för alla som är intresserade och fyller flera viktiga funktioner, dels som ett led i kunskapsbyggande av det utbildningsvetenskapliga forskningsfältet och dels för att stärka lärarutbildningarnas vetenskapliga grund. Därför behandlas utbildningsvetenskaplig forskning utifrån en mångfald ansatser och rör utbildning utifrån att det hör samman med en livslång process som kan relateras till bildning och hållbarhet i samhället.

Seminarieschema 

Fredag, 4 april 2025

Utbildningsvetenskapliga seminariet
Fredag, 4 april 2025, kl 13:00-15:00
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Psykosocialt välbefinnande och stödresurser i förskolan: En tvärsnittsstudie om arbetsrelaterad känsla av sammanhang, jobbkrav, jobbresurser och specialpedagogisk grupphandledning.

Onsdag, 9 april 2025

Utbildningsvetenskapliga seminariet
Onsdag 9 april 2025, kl. 13:00-14:30
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Matematik i förskoleklass - En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart.

Måndag, 12 maj 2025

Utbildningsvetenskapliga seminariet 
Måndag 12 maj 2025, kl. 13:00-15:00
Selma och zoomrum 110, Campus Falun
Samverkan mellan förskolepedagoger och vårdnadshavare med utländsk bakgrund

Aktiviteter

Förutom seminariet hålls två lärosätesövergripande forskareftermiddagar per år, som rör exempelvis skrivande, forskningsansökningar, etik, forskningskommunikation och publikationsprocesser.

 Utbildningsvetenskapliga forskargrupper

Senast granskad:
Utbildningsvetenskapliga seminariet

Professor Anette Bagger och docent Annie-Maj Johansson ansvarar för seminariernas genomförande. Lektor Maria Larsson, administrerar det högre seminariet.

Anette Bagger
Professor pedagogiskt arbete
Annie-Maj Johansson
Docent pedagogiskt arbete
Senast granskad: