Kommande internutbildningar
Vad innebär högskolans strategiska inriktning och vilka långsiktiga mål förväntas jag som chef och ledare bidra till? I denna utbildning får du en introduktion till högskolans strategi 2020-2026. Målgrupp: ...
Välkommen till en utbildning där du får lära dig om hur du hanterar svåra samtal. Målgrupp: Chefer och proprefekter.
Hur arbetar högskolan med kompetensförsörjning som strategisk fråga och hur arbetar vi för att rekrytera den skickligaste för varje position? Målgrupp: Chefer, proprefekter samt ledamöter i AFU.
Till vissa av utbildningarna/kurserna kan du anmäla dig direkt. Det är sådana utbildningar/kurser (de närmast kommande) du ser under rubriken ”Kommande internutbildningar” på den här sidan.
Högskolepedagogiska workshoppar
Söker inspiration för att utveckla din undervisning?
Det främsta syftet med workshopparna är att du ska öka din grundläggande kunskap om din roll som lärare. Undervisningsformen i workshopparna är interaktiv och bygger på aktivt deltagande. Med stöd i teori och forskningsresultat kommer du att få möjlighet att analysera, diskutera och utveckla din undervisning inom det egna ämnesområdet. Du kommer också att få möjlighet att dela med dig av dina och ta del av andras erfarenheter.
Workshopparna arrangeras av Avdelningen för studentservice och utbildningsadministration, som har i uppdrag att utveckla den högskolepedagogiska verksamheten så att den bidrar till ett livslångt lärande för högskolans lärare och att en reflekterande undervisningskultur upprätthålls och utvecklas på Högskolan Dalarna.
Seminarieserie: Att skriva pedagogisk portfölj
Avdelningen för studentservice och utbildningsadministration bjuder in till en seminarieserie i tre delar, som framför allt vänder sig till de medarbetare som har pedagogiska arbetsuppgifter och vill skriva sin pedagogiska portfölj. Seriens syfte är att ge råd och tips till dig som ska använda sin pedagogiska portfölj för att prövas i den pedagogiska meriteringsstegen vid Högskolan Dalarna eller för att söka befordran eller tjänst.Utgångspunkten är att du successivt skriver de olika delarna i din pedagogiska portfölj mellan seminarieträffarna.
Texterna diskuteras under kollegiala former vid seminarierna och konstruktiv återkoppling ges av deltagarna samt Lena Dafgård, som kommer att leda seminarierna. Även om du inte planerar att skriva en portfölj just nu, är du välkommen till det första seminariet för att få information om vad en pedagogisk portfölj är och hur du kan samla dokumentation för att senare skriva din pedagogiska portfölj. Seminarierna bygger på varandra och deltagande i det andra seminariet, förutsätter därför att du varit med på det första seminariet.