Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2025-12-19

Att vägleda kollegor och lärarstudenter för professionsutveckling (APG29G)

V3NVA (VT26, 25%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Ahlefeld Nisser, D. V. (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144142593
    Bok / Antologi
  • Carlgren, I. (Red.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
    Bok / Antologi
  • Evermark, M., & Sternudd-Groth, M. (Red.). (2020). Skolutveckling genom samtal (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133355
    Bok / Antologi
  • Grimm, F. (2023). Ledarskap för lärares lärande: förstelärare som lärarledare. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå universitet).
    Läsanvisning:Finns tillgänglig på: diva2:1754278
    Avhandling
  • Lundgren, M. (2000). Forskningscirklar och skolutveckling : ett lärarperspektiv (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna. ISBN: 9189020057
    Läsanvisning:Finns digitalt på följande länk: diva2:522621
    Bok / Antologi
  • Nordgren, K., Liljekvist, Y., Bergh, D., et al. (2019). Lärares planering och efterarbete av lektioner : infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan (35 uppl.). Karlstad: Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, CSD. ISBN: 9789178670116
    Bok / Antologi
  • Persson, A., & Berg, M. (2023). Relevant forskning för den reflekterande praktikern?. Pedagogisk forskning i Sverige, 28(1-2), 165-170. DOI: 10.15626/pfs28.0102.08
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer ytterligare texter som är tillgängliga elektroniskt i kursens kursrum.
    Text