Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- beskriva solljusets egenskaper före och efter passagen genom atmosfären,
- redogöra för olika sätt att mäta solstrålning och identifiera de begränsningar olika mätmetoder har,
- använda geometri och begrepp för att beskriva solens rörelse över himlavalvet samt beräkna vilken effekt orienteringen av en yta har på instrålad energi,
- tillämpa beräkningsmodeller för att kunna analysera och ange hur skuggning från närliggande byggnader och omgivande horisont påverkar tillgängligheten av solstrålning på en given plats,
- illustrera och reflektera över hur människans behov av dagsljus i byggnader hanteras på grundval av de krav som ställs på dagsljusutformning av byggnader.
Innehåll
I kursen behandlas solstrålningens fysik, geometri, tillgänglighet i tid och rum, olika sätt att mäta solstrålning, samt hur man hanterar solstrålningsdata för att med olika modeller beräkna mängden solstrålning på olika ytor. Solstrålningsdata används för att bedöma potentialen för solenergitillämpningar på olika orter. Olika metoder för att beräkna hur skuggning påverkar tillgänglig solstrålning gås igenom. Som speciell tillämpning av solstrålning behandlas dagsljus och hur byggnaders utformning och fönstrens placering påverkar dagsljusförhållandena i byggnader.
Examinationsformer
- Skriftlig tentamen
- Individuellt reflektionsprotokoll
- Skriftliga inlämningsuppgifter från laborationer och projektuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skriftlig tentamen - 2,5 hp | U, 3, 4, 5
- Reflektionsprotokoll - 0,5 hp | U–G
- Skriftliga inlämningsuppgifter från laborationer och projektuppgift - 2 hp | U–G
Behörighet
- Tekn. kandidat-, högskoleingenjörs- eller civilingenjörsexamen med huvudområde/inriktning inom elektroteknik, maskinteknik, energiteknik, teknisk fysik, byggteknik, arkitektur och Engelska 6
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.