Kursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetKursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om maximalt tre dagar.
Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetKursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om maximalt tre dagar.
Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
I lärplattformen Canvas hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetKursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
Kursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
Kursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
I kursen ingår en obligatorisk campusträff om maximalt tre dagar.
Obligatoriska onlineträffar förekommer enligt schema.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
Kursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om du har frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 80 00
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.