Disciplinnämnden

Vid Högskolan Dalarna ska det enligt högskoleförordningen finnas en disciplinnämnd. Högskoleförordningen anger de bestämmelser som gäller för disciplinära åtgärder mot studenter.

Disciplinnämnden – uppdrag och ansvar

Disciplinnämnden har i uppdrag att hantera disciplinärenden enligt högskoleförordningen. Det är rektor som beslutar vilka ärenden som ska prövas av nämnden.

Nämnden kan besluta om disciplinära åtgärder mot studenter som:

  • Använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en
    studieprestation annars ska bedömas
  • Stör eller hindrar undervisning, prov eller annan utbildningsverksamhet
  • Stör verksamheten i högskolans bibliotek eller andra särskilda lokaler
  • Trakasserar andra studenter eller medarbetare på högskolan

Nämndens sammansättning

Disciplinnämnden består av tre till fem personer. Antalet beror på hur många studentrepresentanter som är med. Studenterna har rätt att vara representerade med två ledamöter.

Följande personer ingår i nämnden:

  • Rektor (ordförande)
  • Lagfaren ledamot som ska vara eller ha varit ordinarie domare
  • Lärarrepresentant
  • Studentrepresentant(er)

Studentrepresentanter utses av studentkåren för ett år i taget. För var och en av de övriga ledamöterna ska det finnas en ersättare. Den juridiskt sakkunniga ledamoten och lärarrepresentanten utses av högskolan för tre år. För dessa utses också ersättare på samma sätt och för samma tidsperiod. Ersättaren för den juridiskt sakkunniga ledamoten ska också vara, eller ha varit, ordinarie domare.

Lärarrepresentant och ersättare föreslås av utbildnings- och forskningsnämnden och utses av rektor. Den som nomineras ska vara disputerad lärare och ha minst 50 % tjänstgöring inom utbildning och forskning vid högskolan. Personen ska också ha tackat ja till nomineringen.

Senast granskad:
Senast granskad: